Full version: Recept från Odla
ohlson
Flera av mina egna recept dvs recept jag (och i vissa recept även min son) har utverkat själva är lagda på Odlas sida om pelargonrecept. I många recept ord för ord. Ex. är det så på Marias fisk i ugnen hittade jag och sonen på en dag.
Chokladkakan, glassen osv. thumbdown.gif
Man kan göra alla recept till sina egna men om man googlar runt och samlar recept kan man i allafall göra receptetn till sina gna inte rakt av kopiera dem. confused.gif Eller?
http://www.pelargonhuset.com/pelargonrecept.htm
ingrids
Nu slängde jag odla-mailet, men om det är ord för ord kopierat så är det god ton att minst ange källan, och när det gäller att sprida vidare till många bör man väl också fråga först.
Fel är det om någon tagit dina recept ordagrant utan att ange varifrån de kommer, men tyvärr inte helt ovanligt.
Julia03
Hej!
Självklart ska man ange källa. Jag hade dessutom kontaktat
"utgivaren" innan jag citerade. Absolut tillhör det god ton.
Bättre är väl ändå att tipsa och ange länk till hemsidan!
Hälsningar
Eva
Red Top
Maria!

Har du kontaktat Odla.nu och påpekat stölden?

Det borde du absolut göra. Berätta sen här vad du fick för svar yes.gif
ohlson
Jag är inte ute efter att "sätta dit nån", men när man ordagrannt skriver av ett recept kan man i alla fall tala om var de kommer från.
Jag får inga pengar eller så för min hemsida utan jag har själv betalat för att få .com så det är inte för den sakens skull.....
Om ni läser och jämför så är det verkligen ord för ord. (Även att man ska klippa sönder soltorkade tomaterna som jag skrev........) wacko.gif
KURT
CITAT (Red Top @ 04-05-2009, 07:03) *
Maria!

Har du kontaktat Odla.nu och påpekat stölden?

Det borde du absolut göra. Berätta sen här vad du fick för svar yes.gif

Recept har ingen form av upphovsrätt, visst bör man ange källa, men någon stöld handlar det knappast om. När man komponerar ett recept så "stjäl" man ju ändå i princip alltid i alla fall grunden, från tidigare generationer.

http://matalskaren.taffel.se/2009/02/19/ja...rattslost-rike/
Rosmarin
CITAT (KURT @ 04-05-2009, 08:56) *
Recept har ingen form av upphovsrätt, visst bör man ange källa, men någon stöld handlar det knappast om. När man komponerar ett recept så "stjäl" man ju ändå i princip alltid i alla fall grunden, från tidigare generationer.

http://matalskaren.taffel.se/2009/02/19/ja...rattslost-rike/

Ja det kan väl hända att det är så, men till vanlig hövlighet hör väl att man inte kopierar och publicerar ett material skrivet av någon annan som sitt eget.

Jag hade också tagit illa upp och blivit arg och ledsen om någon hade gjort så med texter från min hemsida. Om de som ville publicera mitt material hade hört av sig i förväg och frågat och sedan i sin publikation skrev "tack till "Rosmarin" *som delar med sig av sina recept..." hade jag däremot känt mig stolt och glad.
Myosotis
thumbdown.gif Det tycker jag var dåligt, du kan väl åtminstone påpeka det för dem!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon