balkonglady
Hej!
Jag behöver få tips om en sanbbväxande slingerväxt som jag ska ha på balkongen som insynsskydd. På min balkong är det rena rama solgasset hela dagen! Vanliga sommarblommer, lobelia, mareriter...torkar. Stendör hur jag än vattnar. Vilken växt klarar av att bo där ute i sommar? Är pipranka och humle soltåliga? Luktärt och blomman för dagen tror jag inte kommer att funka.

smile.gif
grönögd
kaprifol är ju en bra klätterväxt för torra och utsatta lägen!
ingrids
Humle skulle kunna funka - den kan växa ruskigt snabbt.
Miss Bateman
Min balkong har sol från tidig morgon till 17-17.30 zon tre. Är din värre? Är den t ex indragen också, med tak, så att värmen liksom magasineras?

Annars tänkte jag att det kanske går att skänka dig lite extra hopp med vattenhållande kristaller och riktigt bra jord (typ U-jord). Jorden gör jätteskillnad. Jag har detta i alla mina krukor och här lever inte bara lavendel utan också rostvin, krusbär, smultron, klematis, kryddor, funkia( i skuggan vid balkongräcket), smultronschersmin, syren osv.. Och det är klart att man får vattna som en iller men de lever och överlever!

Ett annat självklart tips är förstås att satsa på stora krukor. Lindesbergskrukor är lätta, har ett vattenmagasin i botten och isolerar rötterna mot både vinterkyla och sommarhetta. Jag älskar dem! Men jag har växter även i plåthinkar och det går bra faktiskt, fast jag själv bränt fingrarna på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon