Full version: Trollrudbeckia?
Skryppan
Hej! Förra året sådde jag trollrudbeckior (frön från Rara Växter) med stor framgång, men de hann aldrig blomma i fjol. I år har det kommit upp stora blad, men jag börjar undra om det verkligen är trollrudbeckia (eller ens någon rudbeckia), för bladen är extremt flikiga. De är inte alls små och söta som hos mina Magnus. Är det någon som har en Rudbeckia Occidentalis (Green Wizard) som kan vara jättesnäll och beskriva bladen för mig...? Undrar Skryppan (som inte orkar vänta och se vad det blir!)
Eva 33c
De är visserligen ganska stora men de är inte flikiga. I allafall inte mina Green Wizzard.
Monica B
När det gäller den s.k. Trollrudbeckian så kan den ha väldigt olika utseende på sina blad, en del är flikiga och en del är helbräddade. De är i varje fall i allmänhet ganska stora, mycket större än på t ex Echinacean. Jag har haft plantor där jag t o m har haft olika utseende på bladen på samma planta. Så, jag är övertygad om att du fått rätt frön från fröfirman. Jag lägger in en bild på en av mina plantor och om du tittar på bladverket på denna så ser du att den har två olika typer av blad, en variant som är flikig och en helbräddad.
Eva 33c
Det var intressant! Bladen på din Green Wizzard är helt annorlunda än på mina. På de jag har så hänger inte bladen ner så där, utan står mer uppåt. Och aldrig har jag fått flikiga blad, fast jag ser att dina har ett väldigt flikigt blad.
Jag har sått frön av mina egna i olika omgångar men inte fått någon variation på mina plantor, hittills ska jag kanske säga.
En variabel art alltså. smile.gif
Skryppan
Tack för svar! Jag hoppas verkligen att det är en trollrudbeckia, fast jag misströstar lite. Döm själva! (Alla plantor ser liknande ut, men i det flikiga virrvarret syns ett och annat rudbeckialiknande blad - jättekonstigt).

[attachment=34207:IMG_2942.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon