Full version: Matlök
peaches64
Hej,
Jag har problem med att sättlöken inte vill växa. Satte både röd och gul i början av sommaren men den har bara växt lite grann. Vad kan vara felet...
Ingrid på Västkusten
Många saker kan gå snett :-/ suck - jag har nog gjort en hoper av dem!

Här följer en uppräkning:

1) Fel pH - de gillar inte sur jord d v s lite under pH 7.
2) För mullig jord, mera dränerande sandartad föredras, fast detta är mera ovanligt att det är detta enbart so är 'felet'
3) För mkt ogräs - lök avskyr konkurrens - hur är det emd ogräsrenset?
4) För varm somamr - ofta går löken i vila mitt i somamren ofta i kombination med:
5) För lite vatten - då somnar den samt nästa
6) För sent planterad - värmen kommer snabbt och den hiner rota sig sedan somanr den snabbt. Trixet är att den kan/skall planteras så tidigt som möjligt.
7) Min privata fundering - att de sättlökssorter vi får är ganska olämpliga för våra odlignsbetingelser utanmera tänkt för europeiska förhållanden. superlök är det sällan någon som får!
8) Jamen - åsså har jag sagt vattning får jag väl säga gödning och lerjord då :-))

Och jag får nuförtiden br amkt mera hyfsad lök än innan. Fast jag måste erkänna, jag har med devierat mot schalottenlök och vitlök. Åsså är just RÖDlökn emellanåt lite besvärligare.

Bäst resultat får man av röd och gul faktiskt med frösådd - mega megatidigt samt att man tänker på de punkter jag radade upp ovan. När det gäller vitlök och schalottenlök är höstsättning det absolut bästa i mitt tycke,

Hälsar ingrid
peaches64
Hej igen,
Oj vad många bra tips jag fick. biggrin.gif Får testa några till våren.
En sak jag kan säga med en gång som kan vara orsaken är nog ogräset. Vi har fått invasion av tistlar i år! Ska ta itu med nu i höst tänkte jag.

Tack igen för alla tips.

*Kram*/Peaches64
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon