Full version: Avhärda tomater
Limpan86
Hej skulle vilja ta ut mina tomater dagtid så att de får lite mera sol än i mitt fönster. Hur tycker ni att jag ska göra? Har EJ tillgång till täckväv så det är inget alternativ.

Kan man ta ut dem i solen typ halvtimme första dagen och sen öka? Märker man när plantorna får för mycket sol dvs att de börjar sloka eller när vet man att de börjar trivas ute?
Nauti
Jag har avhärdat mina tomatplantor nu. Jag gjorde inte som du utan gjorde det lättare för mig. Bar ut dem på dagen och tog in dem på kvällen i någon vecka bara. De stannade av i tillväxten i början, men det berodde ju på de ganska låga temperaturerna, men nu har den kommit i gång igen smile.gif Jag tror nog inte att tomater är så känsliga på det viset. Mina klarade i alla fall av det.
Tulipanaros
Jag skulle nog ändå rekommendera korta tider i början, särskilt om det är gassande sol! Du ser inte medan de står ute om solen blir för hård, först senare dyker brännskadorna upp på bladen. Men börja försiktigt, gärna skuggigt eller småmulet och vindstilla i början, och öka gradvis på tiden så går det galant.
Limpan86
Jag har testat med några plantor nu i helgen. Typ två timmar i full sol per dag de verkar må bra nu men menar ni att det finns risk att de segnar ner och dör totalt trots att det inte syns nu?
blomkronan
Hej Limpan vilken zon bor du i? Ska du sätta dina tomater på friland eller i växthus?

Själv bor jag i zon två, och jag ska ha mina i växthus så jag bryr mig inte om att avhärda dom ute... för blåsten skull. Nu vet jag inte hur du har dina står "inomhus", mina står i förrådet och på dagarna öppnar jag bara dörren.

På flera ställen har jag nu läst att man ska vänta med att ta ut dom tills dom blommar. Om du vill avhärda dom skulle jag då inte ställa dom i direktsol, i skuggan blir det tillräckligt ljust, att börja med...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon