Har en gammal brudspirea som ser gles och risig ut. Kan man kapa ner den till en decimeter eller två? Tar den sig igen och blir fräschare om jag klipper ner den? När gör jag det bäst? Jag ser att den har blomknoppar nu så det kanske är dumt att göra det nu, men kan jag göra det efter blomningen i så fall eller är det bättre att vänta tills i höst eller vinter?
Tacksam för svar!
pebblelake
03-05-2009, 20:40
kapa på, den blir halvmetern redan i år,dock ingen blommning.kapar du efter blommning funkar det också.
Det går alldeles utmärkt att föryngra spirea genom total nerskärning. Den blir betydligt tätare efteråt. Bästa tiden är vårvinter eller vår, men då blir man ju som sagt av med årets blomning. Men det kanske är värt det ändå?
Himmel vad ni svarar snabbt!!!
Missad blommning i sommar är inget problem, så då ger jag mig ut och kapar!!!
Madeleine1
03-05-2009, 21:46
Är det inte i senaste laget, eller hinner de komma igång?
Tror du att jag bör vänta?

(Bor utanför Södertälje)
Lilla Sibirien
03-05-2009, 21:56
De kommer igång, var inte orolig. Tyvärr tycker jag att man måste klippa den lite för ofta. Den norska brudspirean är jätte vacker när man håller den rätt klippt och den är urtunnad. Men den växer så snabbt så det är svart att hålla den snygg.
Men klipp på du kan inte misslyckas, den är härdig och tål hur myckel klippning som helst.
Aqvakul
04-05-2009, 07:03
En idealisk föryngringsbeskärning skulle skett för en månad sen i zon 2. Men brudspirea är enormt tålig. Själv har jag en gång utfört operationen i mitten på juli (vilket inte är att rekommendera, men det passade bra av andra skäl i detta fallet), utan några som helst problem.
Tack alla ni för era svar!
Kaparfingrarna är redo för efter jobbet idag...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.