Steven&Gustav
03-05-2009, 22:03
Vi undrar lite pga platsbrist vad ni andra brukar direktså i era grönsaksland. Undrar även om det finns ngn tomat eller chillisort man kan direktså eller måste alla förodlas?
mvh
S&G
Har ni testat pluggboxarna? Där försår jag tomtat och chilisar, kompakt och bra går ju att stapla på höjden! På friland blir det alla sorters sallad, bönor, squash, ärtor.. Alla fröer som är billiga testar jag så tidigt o direkt, går det så går det. Fiberduk och kärlek kommer man långt med
Steven&Gustav
03-05-2009, 23:53
Hej och tack för svar. Grejen är den att vi odlar i pluggboxar, men kan man sätta tomater och chillisar nu i dem? Vi testar och ser, återkommer med resultatet.
mvh
S&G
Kan man inte

sådant brukar jag missa.. De kan växa där ett bra tag stackarna, jag ger näring och tar av locket när de blir för stora och jag inte hinner planta om

.
Det blir kort om tid att få skörd om du sår chili och tomater nu. Tomater kan funka om du kan ha dem i växthus så att de får några extra veckor på sig till hösten, chili om du odlar dem i hink och tar in dem på hösten eller om du väljer någon riktigt snabb sort.
Jag skulle inte direktså chili, de behöver värme för att gro och så varmt är det inte ute ännu
officinalis
04-05-2009, 11:58
Satsa på att sätta lök, potatis och direktså kålväxter, sallat och liknande.
Jordgubbe
04-05-2009, 15:49
Ett alternativ om ni verkligen vill ha tomat och chili kan ju vara att köpa färdiga plantor. Men åk hellre en bit och lägg några kronor extra för plantor av bra kvalitet i så fall. Jag var och tittade på Plantagen igår och tittade för skojs skull vad de hade att erbjuda men det var ingen rolig syn.
Det är såna tillfällen man blir glad över att ha drivit upp sina egna friska starka plantor. Två står i hink ute på balkongen denna vecka på avhärdning och mer omplanteringar är på gång.
Att odla tomater och chili på friland är inte alltid heller så lätt då man inte kan råda över vädrets makter. Men numera finns ju även en del mindre sorter av körsbärstomater (och även chili) färdiga att köpa som går att ha inomhus på fönsterbrädan så det kanske kunde vara något.
Steven&Gustav
04-05-2009, 15:51
Hej och tack för svar!
Vi sätter tomater och chillisar nästa år, då ska vi ev ha ett växthus färdigt med. Iår kan de få bo i ett mindre växthus och då får det bli färdiga inhandlade plantor.
mvh
S&G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.