Hej,
köpte två rabarber på Åbergs igår, de hade rabarberfrossa i helgen och jag fick mig en släng av den med. Det ställe jag har tänkt att ha rabarber på är i år redan upptaget av potatis. Så jag funderar på att ha dom i stora krukor under sommaren för att sedan plantera dit dom när potatisen är skördad.
Vad tror ni om den idén och hur stora krukor behövs det? Jag har två pilekorgar som tappat botten, tänkte att man kunde klä dom med plast, lägga tidningar på marken, fylla med jord och ha rabarbern där ett tag.
Trivs dom bättre så än om jag planterar dom i jorden nån annanstans och sedan planterar om dom till hösten? Tänker mig att rötterna tar mer skada av det...
Nanashi
04-05-2009, 09:27
Jag hade en rabarberplanta i en stor kruka på balkongen i 1,5 år. När vi flyttade till hus så planterade jag om den till en pallkrage istället och det har gått jättebra.
Den krukan kan väl inte ha varit större än en pilkorg väl, om den stod på en balkong. Låter betryggande.
Aqvakul
04-05-2009, 10:12
Jag tror att det kommer att fungera jättebra en säsong.
Jag körde på det, och planterade dom i pilkorgar. Slog två flugor i en smäll eftersom jag la ut fiberduk över brännässlor. Ska bli spännande att se hur mycket de växer över
sommaren.
Där kan de väl inte annat än trivas! Är det olika sorter? Vad är skillnaden på olika rabarbersorter? Jag har bara lyckats ha sorter som är grova som attan redan från att de växer fram på våren, men har sett smala smala rabarber hos andra, beror det på olika typer? Tänkte att du kanske fick veta en del på rabarberfrossan
Men eftersom du knappast kan sköra något den första säsongen ,eller säsongerna, så har du ju bara nytta av den av estetiska skäl.
hallonrosa
08-05-2009, 18:05
CITAT (KURT @ 08-05-2009, 06:18)

Men eftersom du knappast kan sköra något den första säsongen ,eller säsongerna, så har du ju bara nytta av den av estetiska skäl.
Blir det ingen skörd, hur fungerar rabarber? Har tänkt odla i kruka på balkongen. Vill dom stå soligt?
Whiskuchi
08-05-2009, 20:46
CITAT (KURT @ 08-05-2009, 06:18)

Jag skördade första året
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.