gavagai
Vi har just skaffat en kolonilott och ska nu börja odla. Den har tidigare varit full av ogräs som växt sig starkt under flera år skulle jag tro, så vi har en del grävande att göra (har redan gjort en del). jag tänker att pallkragar vore bra att börja med, eftersom man då kan ha i ny jord i dem och stoppa gammalt ogräs att följa med från den gamla jorden. Funkar det så, och kan man efter ett tag utrota ogräset på det viset, om man så att säga bygger över det?

Min andra fråga gäller att jag egentligen skulle vilja ha mer oregelbundna former än pallkragar, svängda gångar med plantering runt. Finns det något sätt att göra det på och samtidigt kväva det kvarvarande ogräset i den gamla jorden, så som jag skrev här ovanför?

Jättetacksam för alla tips. Vi är verkligen nybörjare på trädgård. smile.gif
noora
Du måste lägga någon täckande duk under pallkragen, t.ex. markduk eller tidningar. Annars växer ogräset rakt igenom och upp i pallkragen (och blir riktigt jobbigt att få bort eftersom rötterna sitter ända nere i marken...).
netaave
Ogräs får man alltid i dom ändå, det sprids ju en del gm luften också men helt klart är det bättre o ha nåt i botten
gavagai
Ja, markduk har jag räknat med att ha.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon