janisvikmanis
En ek finns här i trädgården. Kring 100 år gammal. Den växer i en liten sluttning, som skall fyllas igen. Jag tänkte alltså täcka ekens stam med jord, en 0,5 m upp. Går det förs sig? Mår den dåligt av detta om några år? Kan den ta skada?

Eller skall jag täcka den biten med en plastskiva och sedan täcka?

Foto på detta går att ordna.

Med vänlig hälsning,
Janis
Huggorm
Träd tycker inte om att man gräver jord över deras rötter. Rotsystemet måste ha syre som sipprar ner genom jorden, och det kan bli problem om man lägger en massa jord över.
Azur
Jag vet att kommunen lägger cementrör kring stammarna på träd där de höjer jordytan, så det är några centimeter luft runt om stammen. Tydligen räcker det att hålla stammen fri från jord för att trädet inte skall kvävas, jag har i alla fall sett träd som stått "nedsänkta" nästan en meter i sisådär 20 år och fortfarande verkar må bra.
Fast jag tror inte jag personligen skulle ta risken med något träd jag var rädd om.
HelenJ
CITAT (janisvikmanis @ 04-05-2009, 09:10) *
En ek finns här i trädgården. Kring 100 år gammal. Den växer i en liten sluttning, som skall fyllas igen. Jag tänkte alltså täcka ekens stam med jord, en 0,5 m upp. Går det förs sig? Mår den dåligt av detta om några år? Kan den ta skada?

Eller skall jag täcka den biten med en plastskiva och sedan täcka?

Foto på detta går att ordna.

Med vänlig hälsning,
Janis

Den kan definitivt ta skada, och det vore hemskt synd på en vacker 100-årig gammal ek. Brist på marksyre i rotzonen är dödsbringande för alla träd. Man ser tyvärr ofta just den här typen av markfyllnad runt träd, och visst, de dör ju inte genast. Men några år efter arbetets avslut tynar de sakta bort, och det är inte alltid folk förstår varför.

Så här skriver Klaus Vollbrecht i sin bok "Trädvård":
Vid en förhöjning av marken över trädens rotsystem måste man söka efter lämpliga tekniska lösningar för att säkerställa gasutbyte mellan marken och atmosfären. Detta innebär att hela den yta som träden genomrotat, inklusive den areal som är nödvändig för rötternas framtida expansion, måste behandlas. Hela ytan måste beläggas med ett material, eller förses med tekniska anordningar, som förfogar över en stor porvolym eller hålrum. Ofta använder man grovmakadam eller stenskärv som läggs i ett 30-50 cm tjockt lager över hela rotkronan. Beluftningsskiktet måste tätas med geotextil innan fyllnadsmassorna påföres.
....
Man kan använda perforerade beluftningsslangar som läggs i ringar på marken runt trädet. Man kan också bygga schakt runt trädet, t ex med rörhalvor av betong. Avståndet mellan schaktväggarna och trädet måste vara så väl tilltaget att stammens grovlekstillväxt inte hindras i framtiden."

Det finns säkert många olika sätt att lösa detta på, det viktiga är att du inte fyller upp med jord direkt runt stammen.

janisvikmanis
Grovmakadam…hm…jag har en massa stenar på tomten. Dem borde jag alltså lägga på den sidan om trädet som skall fyllas upp, och geotextil på. Sedan jord och gräs. Eller hur?

Men varifrån får jag 70 x 70 cm geotextil ifrån? Jag vill ju inte köpa hel rulle med något jag aldrig mer kommer använda. Det rör sig om, kanske två á tre skottkärror med jord som jag tänkt i ekens närområde (ca 2 m bred, 0,5 m ut från eken och 0,2 - 0,4 m djup jordfyllnad). Nu stenar istället, geotextil-duk på och jord med gräsfrö över.

Den andra sidan av stammen har kvar sin marknivå, som eken alltid haft.

Självklart sparar jag eken. Att såga ned ett träd är 5 minuters jobb, som tagit 80-100 år att växa fram. Förlåt mig uttrycket…men en vettvilling gör sådant! DETTA borde stadsplanering ta större hänsyn till. I Lettland är det förbjudet att hugga stora träd. Vid nybyggnation måste gamla träd sparas. Det ser jättevackert ut i nya lettiska bostadsområden i Riga. Med stora gamla 100-åriga träd runt om. Titta sedan på de spensliga löjlet man planterar i svenska bostadsområden! Sorgligt.
:-/

När jag var en 14 år, så penslade pappa min en av våra ekar med äkta trätjära. Nu, 35 år senare finns inte ett spår av en skada som eken då hade. Jag berättade detta för min 14-årige pojk förra sommaren, vad farfar gjort…och så penslade han och jag alla våra ekars revor och avsågade stumpar. När min grabb blir 50 år, om huset står här och vi äger tomten…kommer han minnas.
:-)

Har någon denna geotextil-duk? 20 kr + porto in på kontot om någon hör av sig till mig:
janis.vikmanis@crossnet.se

Janis
Huggorm
Är det såpass lite utfyllnad så är det nog inga problem. Det mesta av ekens finrötter finns nog mer än två meter från stammen, och så finns ju rötterna på andra sidan kvar. Borde inte vara något större problem.

Jo, i Lettland finns det många vackra träd, och fina skogar att promenera i också. Var där för några år sedan, och vill gärna tillbaka. Och sandstranden i rigabukten var bland det bästa jag sett
HelenJ
CITAT (janisvikmanis @ 04-05-2009, 20:20) *
Grovmakadam…hm…jag har en massa stenar på tomten. Dem borde jag alltså lägga på den sidan om trädet som skall fyllas upp, och geotextil på. Sedan jord och gräs. Eller hur?

Men varifrån får jag 70 x 70 cm geotextil ifrån? Jag vill ju inte köpa hel rulle med något jag aldrig mer kommer använda. Det rör sig om, kanske två á tre skottkärror med jord som jag tänkt i ekens närområde (ca 2 m bred, 0,5 m ut från eken och 0,2 - 0,4 m djup jordfyllnad). Nu stenar istället, geotextil-duk på och jord med gräsfrö över.

Den andra sidan av stammen har kvar sin marknivå, som eken alltid haft.

Jag fattade det som att du skulle fylla runt hela eken. Men om du låter det vara öppet på ena sidan, och det dessutom inte gäller så stor yta som faktiskt blir fylld, tror jag nog att den klarar sig ändå. Men det är så himla trevligt med folk som bryr sig och frågar före! All heder till dig! tummenupp.gif

Vad gäller en liten bit geotextil kan du kanske kontakta första bästa gräventreprenör och fråga om du kan få / få köpa en bit av honom. De flesta har sånt liggande i mängder. Iaf de jag känner biggrin.gif
janisvikmanis
Ah…jag staplar sten där. Vi gör som Du föreslagit. Sten finnes det i mängd av hos mig. Bra fyllnadsmaterial, faktiskt.

Grävmaskinist och markanläggare? Jamenvisst. Bra idé! "Den tar vi!", sade polisen.
Bassam

Tack för frågan
Om man samla jorden omkring stammen. stammen ska bli mögel.

H:Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 04-05-2009, 23:50) *
Tack för frågan
Om man samla jorden omkring stammen. stammen ska bli mögel.

H:Bassam

Det är nog det minsta problemet i sammanhanget!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon