gavagai
Vi har just skaffat en kolonilott och ska till att börja planera den. Vi håller fortfarande på med grovrensning, eftersom den var full av livskraftigt ogräs när vi fick den, men vi har grävt upp en del av den i alla fall och tänkte börja "inreda".

Vi vill ha någon form av gång mellan odlingarna, gärna slingrande. Något tips på vad man kan ha som "golv" i den. Det får gärna vara någonting enkelt smile.gif som ändå är bra att gå på och håller ogräs borta. Vi har ett litet barn på ett år också förresten, om hänsyn bör tas till det.

Sedan vill vi ha en plats där vi kan sitta och picknicka/fika. Vi kan gärna ha picknickstämning och bre ut en filt, men bara jord under är kanske lite tråkigt ändå, så vad kan man ha som "golv" där?

Alla tips tas emot med tacksamhet! Vi är nybörjare på det här. smile.gif
Katten maja
Jag har grusgångar i min kolonilott det kan ju vara lite jobbigt med rensningen av ogräs men det blir fint tycker jag, sen kan du ju ha gräsmatta det är ju mjukt också för ett litet barn att leka på samt skönt att sitta på.
Ett tips gör små kartor över din tomt där du skall ha land så kan du planera med blommor och dylikt det kan vara kul att ha kvar för under åren ändras trädgården vet av egen erfarenhet började från skrats själv och min lott ser inte likadan ut idag som den gjorde för 18 år sedan då jag tog över den.

Lycka till biggrin.gif
gavagai
Tack för tipsen! Kan man lägga någonting under gruset för att hindra ogräs eller är det bara rensning som gäller? Vi har också funderat på gräs, och så började vi fundera på vad man får ha och inte får ha på kolonilotter. Jag tänkte att man inte får ha saker som sprider sig för mycket kanske? Vet inte hur det är med gräs.
Red Top
Om du lägger marktäckväv under gruset slipper du ogräs i några år. Sen finns risk att det kommer ogräs uppifrån som gror, eftersom det alltid samlas lite växtrester och liknade i gruset. Men det brukar vara lätt att få bort.
Katten maja
CITAT (gavagai @ 04-05-2009, 09:58) *
Tack för tipsen! Kan man lägga någonting under gruset för att hindra ogräs eller är det bara rensning som gäller? Vi har också funderat på gräs, och så började vi fundera på vad man får ha och inte får ha på kolonilotter. Jag tänkte att man inte får ha saker som sprider sig för mycket kanske? Vet inte hur det är med gräs.

Har aldrig hört talas om att man inte får ha gräs men kolla med dina grannar, i vår koloniförening i gävle där jag bor finns inga restriktioner vad du får odla, men däremot vad man får bygga och hur stort det får vara. Och om inte dina grannar kan svar kan säkert du få tips från styrelsen de vet ju vad som gäller på erat område så att säga. man kan däremot ibland ha en odlingsfri zon mot grannen så att ev inte växter sprider sig så är det i vår förening men det står i våra stadgar.

hoppas du får någon hjälp av detta. laugh.gif
Alba
Trampstenar är snyggt --- ungefär som på bilden här

Gjuta egna tramspstenar är enkelt. Om du googlar hittar du masor av tips.
Tuvalina
Hej! Vi har också precis "blivit med" lott! Jag har funderat på antingen stenplattor eller täckbark som gångar på vår lott Har ingen aning om täckbark håller ogräs borta, men det är snyggt och skönt att gå på. Ser också "naturligt" ut tycker jag. Lycka till, och berätta gärna vad det blev!
gavagai
CITAT (Tuvalina @ 04-05-2009, 12:29) *
Hej! Vi har också precis "blivit med" lott! Jag har funderat på antingen stenplattor eller täckbark som gångar på vår lott Har ingen aning om täckbark håller ogräs borta, men det är snyggt och skönt att gå på. Ser också "naturligt" ut tycker jag. Lycka till, och berätta gärna vad det blev!

Ja, täckbark har jag också funderat på. Några fler åsikter om det?
Katten maja
CITAT (gavagai @ 04-05-2009, 15:13) *
Ja, täckbark har jag också funderat på. Några fler åsikter om det?

Om man skall ha täckbark måste det vara rejält tjockt då det växer upp ogräs genom det också sen är det inte så trevligt att hålla på med när det är fuktigt efter regn tex. tillägas skall väl sägas att det förmultnar det med tiden.

gavagai
Jag har tittat runt lite nu, och det verkar som om de som lägger täckbark lägger markväv eller tidningspapper under som skydd mot ogräs.
Wilmer
Gångarna är ett problem för oss, grus har vi ratat. Går man från landen med lera på skorna fastnar halva grusgången i skorna sedan. Vi gräver om odlingsbiten varje år så endast vissa bitar är permanent gång dessutom. Efter hand har vi kommit fram till att gräs är smidigast, även om det blir lite pyssel. Det binder också leran så det blir bättre att gå på. Krattar bara av den emellanåt och klipper förstås. Vi har en gräsplätt för fika, filt är mindre mysigt i leran de dagar det inte är sol. (de flesta..). Täckbarken borde fastna lika fint i leran under skorna som grus, men har ni inte lerjord är det kanske inga problem alls!

/ Kicki
gavagai
Jo, vi har nog lerjord. Får fundera vidare på det där...
Katten maja
Jag har lerjord och grusgångar har inte upplevt att det fastnar speciellt mycket grus under skorna så jag tycker det inte är något problem precis. men det är ju olika hur man upplever det hela.
Wilmer
Vi har grusgångar runt lotten, vi får med halva grusgångarna när vi traskar ut där... Lera strösslad med grus. Grus med lerkokor som lossnar. Jag har letat med ljus och lykta efter fotskrapor modell rakt järn som de har i andra länder, men det verkar inte finnas. Med en sådan kan man ju skrapa av det värsta innan man kliver ut på gruset. Är man aldrig uppe och kliver i leran går det givetvis fint med grusgångar!
gavagai
CITAT (Wilmer @ 05-05-2009, 09:49) *
Vi har grusgångar runt lotten, vi får med halva grusgångarna när vi traskar ut där... Lera strösslad med grus. Grus med lerkokor som lossnar. Jag har letat med ljus och lykta efter fotskrapor modell rakt järn som de har i andra länder, men det verkar inte finnas. Med en sådan kan man ju skrapa av det värsta innan man kliver ut på gruset. Är man aldrig uppe och kliver i leran går det givetvis fint med grusgångar!

Den här kanske kunde funka? http://www.gysinge.nu/Products/ProductDeta...p;sectionId=851
Katten maja
CITAT (Wilmer @ 05-05-2009, 09:49) *

Apropå skrapa mina föräldrar har en sådan som du pratar om men den kommer från vår gamla stuga som de hade när jag var barn så det måste finnas att få tag i även idag. Antagligen beror det på hur mycket lera man har i jorden min jord har blivit upplättad med kompost och diverse annat för att få den mindre lerig. Så jag tycker fortfarande inte det är ett problem med grusgångar. happy.gif
villa-sandberg
Mina barn gillar mycket att klättra, hoppa, plocka och pyssla. Så om man ska tänka lite ur barnperspektiv så kanske man kan göra lite vindlande gångar med trampstenar. Däremellan grus att plocka och bygga högar av eller varför inte lite trampvänlig grönska? Typ nån trampnarv eller sådant, kanske tål att torkas lite leriga fötter på oxå?! wink.gif
Litet byggprojekt här är att fixa odlingslådor på höjden till jordgubbar. Typ 3 träramar staplade på varandra som en liten pyramid. Kanske kan passa på en liten lott. Lyckan är ju när barnen får gå o plocka å smaka! tongue.gif
Wilmer
CITAT (gavagai @ 05-05-2009, 09:55) *

Men titta!! Precis något liknande den! Ja, det måste ju finnas i sverige, jag har sett en faktiskt (nyproduktion). Men den var väldigt lätt, inget att skrapa av lera mot wacko.gif inte heller gick den att skruva fast för att stå stadigare wacko.gif vad tänkte de på? När jag väl kommer till skott tänkte jag beställa en så får jag den som jag vill ha den.

Grus och trampstenar och backtimjan emellan happy.gif det låter mysigt!

CITAT (Katten maja @ 05-05-2009, 09:58) *
Apropå skrapa mina föräldrar har en sådan som du pratar om men den kommer från vår gamla stuga som de hade när jag var barn så det måste finnas att få tag i även idag. Antagligen beror det på hur mycket lera man har i jorden min jord har blivit upplättad med kompost och diverse annat för att få den mindre lerig. Så jag tycker fortfarande inte det är ett problem med grusgångar. happy.gif

Ja, så kan det vara. Det börjar bli bättre hos oss efter torvlass i tre år, det blir en otrolig skillnad på flera sätt (ett är att stövlar och redskap är lättare att hålla rena).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon