corey
Förra året blommade två träd av Ingrid Marie som står bredvid varandra otroligt mycket och gav enorma mängder frukt. I år kommer inga blommor, endast ett fåtal. Jag har täckväv och bark under dem men tog bort det tillfälligt i våras och jordförbättrade så gott jag kunde. De står på lerjord och jag tänkte att det inte är så bra.

Ett annat ungt äppeltäd som stod bredvid dog (tynade bort på ett år) av okänd anledning. Barken fläktes upp och stammen murknade. Men det blommade i alla fall och gav små små äpplen innan det dog helt.

Två frågor:
Vad kan det ha varit för sjukdom det döda trädet fick?
Varför blommar inte mina två Ingrid Marie?

orolig
Tulipanaros
Blomningen kan variera rätt mycket från år till år, särskilt om träden har blivit (hårt) beskurna. Trädet kan också ta ut sig med kraftig blomning och fruktsättning ett år och sedan vila ut nästa. Men lerjord är ju som du säger inte idealiskt till äppelträd. Att jordförbättra lite uppifrån är säkert bra, men de största insatserna gör man nog vid planteringen: gräv en stor och framför allt vid planteringsgrop, bättra på dräneringen i botten med lite grus, jordförbättra med kompost och mull och se till att trädet hamnar lite högt, på en liten kulle som vattnet rinner av.

Det döda trädet -- fruktträdskräfta kanske? Här ser du bilder och råd: http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm

Men jag är verkligen ingen äppelexpert -- det finns säkert bättre rådgivare här!
corey
Tack så mycket!
Rädd att alla mina träd är drabbade mer eller mindre. Nu ska jag läsa på ordentligt. Tack igen
Jan af Lisö
Kan mest bekräfta vad Tulpanros skriver. Vill man ha skörd varje år så gäller det att kartgallra ordentligt, då blir även frukten större och godare (fast färre).

Ingrid Marie är en kräftkänslig äppelsort så i lerjord blir det lätt kräftangrippet, tyvärr. Yrkesodlarna (Ingrid Marie är den mest odlade sorten av yrkesodlarna i Sverige) har tillgång till bra bekämpningsmedel som är helt ouppnårbara för oss amatörer.

Tycker det är mycket dåligt at det inte informeras om sjukdomsmottaglighet när man köper plantor. Många av de godaste äppelsorterna är väldigt kräftkänsliga och bör inte användas vid nyplanteringar av oss entusiaster.
Wilmer
Här finns ett Ingrid Marie som har kräfta överallt, men det ger massor med fina äpplen ändå. Bara att vara tacksam!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon