Full version: Flyttkartong?
emv777
Hej!

Jag är ganska nyinflyttad med en liten inglasad balkong i Stockholm (sydvästläge). Av olika anledningar har jag ont om både tid, pengar och transporthjälp (har varken bil eller körkort själv) just nu och därför svårt att jaga runt efter bänkar och krukor till balkongen.

Jag fick då idén att ta ett par stadiga flyttkartonger och plasta dem invändigt, samtidigt som jag klär in dem i nåt snyggt papper utanpå. Sen fylla med jord och plantera. Skulle det funka eller är det en dålig idé? Måste jag ha dränering i botten till varje pris? Har liksom ingenting att ställa under...

Synpunkter eller andra tips på planteringsmöjligheter som är billiga och lätta att transportera mottages tacksamt! blomma.gif

Sussie F-Flower
Det tycker jag låter som en jättefin idé.
Dränering i botten är att väl föredra men absolut inte ett krav till varje pris...
Det går också bra med lecakulor och singel/grus för att få en bra dränering.

Flyttkartonger är ju ganska stora och lecakulor är ganska dyrt. Jag skulle tipsa om att du (efter att du har lagt kraftig plast i kartongerna) fyller med leca, smulad frigolit (man kan bryta småbitar från en sån där frigolitskiva som används till isolering) eller dylikt (ej vasst som skadar plasten) i ca 10 cm så kan du ta och lägga en sten, stor som en handboll/fotboll ungefär i mitten av kartongen innan du fyller på med jord.

Då får du tyngd och stadga i botten ifall att du vill plantera lite högre växter och förhindrar därmed risken att de kan blåsa omkull...
emv777
Hej Sussie och tack för tipset! Det låter jättebra med lite stabilitet i botten, även om det kanske inte är så stor risk att de blåser omkull på en inglasad balkong. Men eftersom jag tänkte ha lite högre växter i dem så kan det ju aldrig skada. smile.gif Ska absolut prova!
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har ett IKEA i närheten har de även riktigt bra planteringspåsar (heter SOLIG planteringskasse) för utomhusbruk på ca 20liter i olika pastellfärger som kan funka utmärkt på balkong och de tar ju ingen plats alls när de inte har jord el. liknande så man kan ta ett helt gäng under armen man behöver ingen biltransport + de lär hålla mer än en säsong, 29kr styck.

http://www.ikea.com/PIAimages/0090779_PE225106_S3.JPG
emv777
Tack Åsa, det låter ju helt suveränt! Det ska jag absolut kolla upp! smile.gif
noora
Om balkongen är inglasad och regnet inte når in till "krukorna" behöver du inte vara så orolig för dräneringen. Det är bara att kolla varje gång du vattnar att jorden inte redan är fuktig en bit ner (stick ner fingret i jorden och känn efter - ytan kan vara torr även om jorden är fuktig).

Du kan egentligen plantera i alla möjliga korgar, säckar och byttor så länge de tål vatten och håller kvar jorden utan att gå sönder av tyngden. En klassiker är att odla direkt i jordsäcken, det är bara att göra lagom stora hål i säcken för plantorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon