Monarda
04-05-2009, 09:31
Går det att med denna bild fastställa vilken sorts snigel detta är? Den är ca 1,5 cm lång. Måtte det inte vara ett mördarsnigelbarn!
Gossen Ruda
04-05-2009, 09:53
Kan så vara men ynglen kan vara svårbestämbara.
Som Ruda skrev, svårt att avgöra vilken snigel det är men
den här länken kanske kan hjälpa dig. Tycker det liknar snigeln Arion distinctus.
Monarda
04-05-2009, 10:45
Svensk Trädgård har en bestämningsnyckel för sniglar och kollar jag i den så ser det ut som andningshålet sitter längre fram på spanska skogssnigeln. Men hur säker kan man vara? Den här låg i en kruka som jag fick från en handelsträdgård i Skåne och på min uttryckliga fråga före leveransen försäkrade dom att spansk skogssnigel inte fanns hos dom. Överhuvudtaget undrar jag hur spridningen är av detta gissel?
Här i mina trakter har jag inte hört någon som drabbats, ännu.
Gunilla T
04-05-2009, 18:47
Spansk skogssnigel finns nog hos de flesta plantskolor även om de förnekar det. Jag är förskonad tillsvidare iaf men jag granskar alla plantor och krukor noga som jag köper eller får för den delen av bekanta.
Kollar noga både utanpå krukan och inuti att det inte finns sniglar eller ägg någonstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.