Jag har två rejält stora krukor och en lite mindre (men fortfarande ganska stor) i trädgården. Hittills har jag tryckt ner några trötta penséer i dem och inte orkat göra mycket mer. Nu skulle jag vilja ha hjälp med att få dem riktigt fina.
I en av de stora krukorna har jag satt en planta löjtnantshjärta förra året. Den håller på att ta sig nu. Den kommer upp ganska tidigt och blommar ganska tidigt, så vad kan man kombinera den med för att det ska se lite finare ut även framemot sensommaren? Finns det några balla lökar kanske eller något annat?
Jag har en rejält stor kruka som förmodligen behöver flera växter för att inte se tom ut (det har varit ett äppelträd i den förut). Jag skulle vilja ha snödroppar och krokus i den till våren, finns det något som skulle kunna gå ihop med det? Som är fint hela säsongen? Tror inte man kan samplantera hur mycket som helst i en kruka, eller? Skulle gärna få lite växter både på höjden och nertill.
Och vad stoppar jag i den lite mindre krukan? En lite mindre perennn? Funderar på fänrikshjärtan, men de är väl inte heller fina särskilt länge?
Ett absolut måste är att det inte är giftigt eftersom jag har en fyraåring och en baby.
Vi har "ätbara" saker i trädgården redan, så detta behöver bara vara vackert. Helst ska det inte lukta alltför mycket heller eftersom jag inte tål alltför starka dofter (syren t ex går inte bra).
Skulle verkligen uppskatta lite hjälp. Gärna med tips om när på säsongen det är lämpligt att sätta de olika växterna.