Full version: Grönsaksland
sway307
Igår åkte spaden fram och resultatet är just nu ett 3x4 meter stort hål i marken där det skall bli grönsaksland, grävare kommer här i dagarna för att grävar ur lite massor. Vad skall jag tänka på? Vad bör göras, jag tänkte gräva 30 cm och sedan fylla med matjord. har jag missat nått, det skall vara sallad, morötter osv som skall växa där. Ev rädisor osv.
snabba svar uppskattas, då grävaren kommer när som helst. Skall man ha nån duk under för att slippa ogräs, eller är det onödigt, någon form at dränering eller vattnings anordning? tips välkomnas med öppna armar, har ju aldrig anlagd något liknande förrut.
officinalis
Läs om djupbädd respektive upphöjd bädd.

Dränering kan ju vara bra, men beror väl på hur läget är också. Jag tycker inte någon duk under är nödvändig. Då har man ju inget ogräs att rensa sen! sad.gif
noora
Vad är det för sorts jord där nu? Du skriver att dom ska gräva ur lite massor - är det fyllnadsmassa (typ blandad sten och sånt)?

Duk behövs inte om du gräver bort det gräs och ogräs som finns på platsen nu. Du kommer att få ogräs så småningom, men mest sådant som sprids med frö och dem får man oavsett vad du har under jorden.

Du skaffar väl ett lass riktig matjord och inte bara billig plantjord på säck modell "5 st för 100 kr"?

Gör gärna odlingsbädden lite upphöjd, det är bra på många sätt smile.gif

Läs på lite om växelbruk i grönsaksland, så att du kan dela upp landet och planera in en växtföljd som du kan följa år efter år.
sway307
hej noora, ja det är sten/singel , och lera som skall grävas bort. Jag hade tänkt mig mig riktig matjord och inte säckjord. hur djupt skall man gräva är 30 cm tillräckligt?
KURT
Om det är 3 m brett, så når du inte till mitten, utan måste gå uppe i landet. Det är bättre med smalare, så att man når till mitten från varje sida.
sway307
tänkte ha en gång i ,mitten eller stenplattor
officinalis
I närheten av landet kan man också ha en bred planka man kan ställa sig på när men rensar ogräs och liknande. Ifall det är väldigt stort får man ha två och flytta systematiskt. Men det kan nog bli lite puligt i längden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon