CITAT (MirMaja @ 04-05-2009, 12:28)

I helgen har jag syndat.....
Jag skulle ju bara på ett litet besök på plantagen.
Besöket resulterade i:
1st stor prydnads Astilbe - jättefin! Men så läser jag på när jag kommer hem.... halvskugga!!! Det är det ju ont om på tomten.... Så står det även: utplantering efter blomning? Den blommar ju nu, ska den vissna ner i krukan den står i innan jag kan plantera ut den på friland? Eller ska den planteras om i ny rymligare kruka
-- Plantera ut den direkt i marken, plantera den i halvskuggigt läge till soligt läge, dom tål sol om jorden är fuktighetshållande. Blommande Hänglobelia och vanlig lobelia - inte så orolig för dessa, de är väl ganska tåliga att stå ute nu? Enda problemet var att jag planterade dem i lerkrukor som jag glömde lägga i blöt först....använde balkongjord och Algomin, hört att om man ej blötlägger lerkrukan så suger den åt sig näringen i jorden?
-- lerkukan suger åt sig av vattnet, vattna lite extra om det är torrt ingen fara för dina växter, jag blötlägger aldrig krukor. Blommande Heliotrop satte jag oxå i ej blötlagd lerkruka med balkongjord + algomin, kommer den att blomma igen senare i sommar? Hur drar jag annars ut på blomningen?
-- samma som ovan den tål att vara i en lerkuka som är torr, hur du menar med blomningen förstod jag inte?, vill du den ska blomma senare kan du väl klippa veck knopparna. En blå mossflox satte jag ut på friland i trädgårdsjord + Algomin, hur skyddar jag den mot en eventuell frost?
-- dom brukar överleva med lättare skador även om det blir frost, annars är det bara att täcka den med torralöv eller halm eller nåt mörkt tjock tyg. det brukar skydda mot lättare frost nätter. sedan beror det på om det verkligen behövs. En planta Bacopa (snöflinga) i lerkruka, ej blötlagd, balkongjord + algomin, Bacopa tål väl lite kyligare nätter?
-- alla sommarplantor tål min temp under våren-sommaren ca +1c. skulle det ev bli frost under natten så tar du helt enkelt in alla dina krukor med sommarplantor och sedan placerar tillbaka dom på morgonen. vill du inte flytta in dom får du skydda dom med nåt tyg eller grön vinterväv (finns att köpa på plantskolor både som förpackning och på metervara).Alla krukor har jag ställt på min trapp några steg upp, där är ganska full sol det mesta av dagen, hur tror ni de kommer klara sig?
-- är det sommarplantor så vill dom gärna ha mycket sol och värme för att bli snygga, håll jorden fuktig under torrt väder så klarar dom sig. En barrotad klätterros New Dawn, ska den ner i jord så fort som möjligt? Hur tål den frosten och hur skyddar jag den som bäst?
Måste jag köpa speciell jord eller räcker det med trädgårdsjord gödslad med tex hönspellets eller Algomin?
-- plantera så fort som möjligt, lägg också plantan i ett vattenbad ca 1timme innan plantering plus så plantera rosen lite djupare ca 5-15cm beroende vart du bor ( och det gör du dels för att skydda rosen vid förädlingstället och plus så skyddar marken den om den ev skulle frysa ner), du skyddar den mot frost som jag skrev först dvs täcker den med någon väv. det finns ju speciell rosjord att köpa men din blandning kommer nog funka utmärkt också. CITAT (Gunilla T @ 04-05-2009, 12:35)

Sommarblommorna du köpt måste du skydda vid ev. frost. Barrotad ros bör planteras omgående, rosjord blir bra men....GÖDSLA ALDRIG VID PLANTERING!
jag brukar gödsla rosor vid plantering både blåkorn och kogödsel och det har funkat utmärkt för min del. men sedan beror det kanske också vilken jord man har och vilken ros det handlar om.