Vi möblerade om i vår trädgård i höstas, flyttade en grusgång och några rabatter. Nu har det börjat sticka upp lite lustiga saker där de gamla rabatterna var och där det nu ska bli gräsmatta. Kan någon hjälpa mig lista ut vad det här är för växter?
[attachment=34182:01.jpg]
[attachment=34183:02.jpg]
[attachment=34184:03.jpg]
[attachment=34185:04.jpg]
(Misstänker att det här är något ogräs, för det sticker upp lite överallt.)
Sussie F-Flower
04-05-2009, 13:07
Höstaster (?), Akleja, Riddarsporre och såpnejlikor...?
Ser i allafall väldigt lika ut som mina såpnejlikor... (såpnejlikor är lite av ett ogräs!!!)
Aqvakul
04-05-2009, 13:10
2. Aklejruta eller möjligen akleja
3. Riddarsporre?
Ingela i Segersberg
04-05-2009, 13:51
3:an kan vara stormhatt också.
Aqvakul
04-05-2009, 13:53
CITAT (Ingela i Segersberg @ 04-05-2009, 14:51)

3:an kan vara stormhatt också.
Jo, riddarsporre och stormhatt är ju släkt - stormhatten brukar ha blankare mer "rundade" blad...
Den första ser ut som mina malvor (vet ej sorten, har plockat frön i vägkanten).
för mig är tvåan en akleja och trean tycker jag liknar en utblommad vintergäck.....
Åh, vilka bra tips! Tack!

Akleja, stormhatt och såpnejlika borde stämma bra. Den första är jag fortfarande tveksam på däremot. Någon??
Lars-Olof Arvids
04-05-2009, 15:38
Någon sorts malört kanske?
Olle
CITAT (Wilmer @ 04-05-2009, 16:12)

Den första ser ut som mina malvor (vet ej sorten, har plockat frön i vägkanten).
Jag tar tillbaka...
Tycker att ettan ser ut att vara någon Chrysantemum. Typ höstkrage eller liknande...
De andra tre är ju redan lösta...
Hmm... känner varken igen malört eller höstkrage...
1) Någon malva
2) Akleja
3) Stormhatt
4) Flox, höstflox troligen
Fyran är definitivt såpnejlika, och den kan nästan betraktas som ett ogräs

Den har nästan lyckats konkurera ut kirskålen i en av mina rabatter...
En följdfråga... De här små luringarna står alltså just nu där nya gräsmattan håller på att växa upp för fullt.

Har tänkt att jag ska flytta dem, men när bör jag göra detta?? Hösten är väl bäst att flytta tidigblommande växter? Men det är ju å andra sidan lite lättare att gräva nu innan gräsmattan vuxit upp...? Några tips?
Jag gräver när jag vet att jag kan vattna vid torka. Så länge det inte är buskar och bär, de har jag ingen erfarenhet ifrån!
Ulf Eliasson
10-05-2009, 09:26
Jag tycker ettan ser ut som malört.
Fågelvägen
10-05-2009, 10:11
Jag tycker också att ettan ser ut som malört, Artemisia. Finns flera olika, bl.a. gråbo och medicinalväxten A. officinalis. Alla känns igen på den starka lukten av absint om man krossar ett blad. Inget man behöver fundera på i så fall, lukten är väldigt speciell.
Jag skulle flytta dem alla nu, medan de är små. De slokar så mycket om man gör det senare, när de har massor med blad.
Tack tack för alla tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.