MACH
Jag skulle vilja plantera lågväxande japanskt körsbär resp blodlönn i en rabatt som vätter mot söder, dvs väldigt solutsatt. Det är bra om man kan beskära dem så att de blir max 2-2,5 m höga. Är det någon som kan rekommendera någon sort som kan fungera?
pebblelake
inte helt lätt..körsbär blir inte så snygga vid hård beskärning och många av dom mindre lönnarna Japonicum ,shirasawanum,palmatum mm gillar inte full sol mitt på dagen.Kurillierkörsbär,Bergskörsbär skulle kunna gå att hålla mindre men allt växer...det beror lite påvilken zon du är i?
edenborn
Jag har Japanska lönnar i alla lägen runt trädgården och de mår bara bra. Bor dock i södra Skåne i Zon I. Det viktigast jag gång på gång hör är dränering av lönnar. Detta löste jag enkelt genom att krossa gammal tegel och lägga i botten vid plantering.

Har även ett stort Japanskt körsbärsträd som står mitt i trädgården och även den är gudomligt vacker fast den är utsatt från alla sidor. Vad gäller beskärning av Japansk körsbär så finns det ett stående skämt bland Japanska trädgårdsmästare om hur man bäst beskär ett japanskt körsbärsträd och svaret är "gör det inte".

Här har du en länk med lite grejer som står i min trädgård och som du ser mår allt bra!

http://detbastamedlivet.blogspot.com/searc...%A4dg%C3%A5rden
KURT
Och köp hellre fler japanska körbär i stället för de där tråkiga och sjukdomsutsatta blodlönnarna, de får så ofta mjöldagg att bladen oftast är vita!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon