Almataria
04-05-2009, 13:06
Jag undrar om det går bra att låta en kaprifol växa på en lönn? Eller någon annan sorts växt som tex klematis? Lönnen har blivit beskuren på ett väldigt fult sätt så att de undre grenarna som är rätt tjocka inte får blad. Annars är lönnen fin:) Tänkte dölja det fula med nån fin klätterväxt.
Jag hittade ingen tråd om detta ämne så jag startade ett nytt;)
Och jag undrar om nån har ett bra förslag till en låg blomma man kan ha tillsammans med pioner. Det kan vara ettåriga och fleråriga blommor, eller bara gröna växter. Jag vet inte vad pionerna har för färg ännu men jag tror de är vita!
//Jessica
Gunilla T
04-05-2009, 17:11
Det kanske går med kaprifol - jag vet faktiskt inte men jag försöker alltid tänka logiskt hur naturen fungerar. Kaprifolen är väldigt starkväxande och inte säkert att lönnen gillar att bli inlindad i en kaprifol. Du kommer ju att få rotkonkurrens hur du än gör mellan klängväxten och trädet men en clematis som inte är så starkväxande kanske trädet skulle klara bättre. Clematis vill ju också ha god och mullrik jord för att komma till sin rätt.
Aqvakul
04-05-2009, 17:15
Lavendel eller isop går fint till pioner!
Almataria
04-05-2009, 17:25
Okej, jag vet faktiskt inte vad jag ska ha för växt på lönnen, men det är kanske som du säger att lönnen inte gillar att ha nåt växande på sig...
Kan man inte ha klätterväxten i en kruka brevid och låta den klättra på trädet så kan man ju hålla koll på näring och sånt?
Ja lavendel är en favorit blomma!:) Det tål ju att tänkas på!
Tack för svaren!:)
Huggorm
04-05-2009, 18:45
Den här lilla boken verkar inte trivas något vidare med att ha en vildkaprifol klättrande på sig i alla fall:

Men jag har vågat mig på att plantera en kaprifol intill en av mina lönnar, den har dock inte blivit så stor än
strandskatan
04-05-2009, 19:59
Ja, jag hoppas verkligen det går, för det är precis vad jag själv gjorde häromdagen - planterade en kaprifol vid en lönn som även är fäste för hängmattan - tänker ligga där och sniffa kaprifoldoft i sommar...
Om odlade kaprifoler uppför sig ungefär som vilda tror jag möjligen att det kan bli problem att få blom på kaprifolen om den klänger runt/på en lönn. Det ska till ljus för att den ska blomma, och lönnar har ofta väldigt tätt lövverk som släpper igenom väldigt lite ljus - men står den fritt och solen kommer åt på så sätt, från sidan, funkar det kanske ur den apsekten ändå. Där jag ser mängder av vilda kaprifoler är det tydlig skillnad på de som står och klänger på rönnsly och ekar i skogen (de blommar aldrig, men är vackra ändå med sin slingrande grönska), och de som växer exponerade för sol, ofta utan ngt att klänga på uppåt - de brer bara ut sig, de blommar mkt och i flera omgångar.
Almataria
05-05-2009, 07:11
Okej, hmm jag vill ju inte att vare sig klätterväxten eller lönnen ska må dåligt av planteringen, så jag får nog tänka lite på det. Kanske kan sätta kaprifolen på ena sidan lusthuset med en spalje att klättra i istället:) Min lönn är enorm, den har nog stått här många år men nu var dom och beskärde den för att elledningarna inte skulle störas när det blåser för mycket:( Så den är halv på baksidan men som tur är så syns det inte nu när den fått blad!
Tack för svaren!:)
//Jessica
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.