emmalofo
Och om det nu skulle vara lite "för sent", vad gör man då för att ge rosorna så bra start som möjligt om man trots allt planterar?

Och på samma ämne, läste någonstans att även krukodlade rosor skulle planteras djupt då man inte kan vara säker på hur djupt i jorden okuleringsstället finns. Stämmer det?
Tosan
Här uppe är det fortfarande för tidigt! Kan aldrig tänka mig att det skulle vara nån större fara längre söderut heller. Ge dem rejäla gropar, 50x50x50 iaf, ge dem en rejäl giva kodynga och vattna ordentligt vid plantering och ett par veckor framåt. Låt åxå rosorna stå och dricka i en hink vatten innan plantering, ett dygn eller så.

Ockulerade rosor ska planteras med ockuleringsstället 10-15 cm under markytan, rotäkta rosor planteras i samma höjd som de stått i ev kruka.
Lycka till!
Kajsa
Ännu är det inte för sent för barrota, men ställ dom i en spann med vatten ett dygn så man vet att dom inte är för torra. Man ser om rosorna är fina med små blad i buntarna, jag brukar klippa tillbaka rötterna en del innan jag planterar för ibland är dom böjda och det kan vara svårt få ut rötterna i groparna.
Dom krukodlade kan man gräva ner djupare än dom står i krukan.
emmalofo
Som alltid, tack för fina svar!

Dom har ju redan börjat växa, rosorna, har jättebleka små skott som kommer. Bör man täcka dom för vårsolen första tiden, har för mig att jag läst det någonstans?

Kommer det att vara små pinnar med lite blad på hela året, eller hinner det blir något av dom redan i år?
Kajsa
Släng över fiberduk en tid den släpper igenom lagom med sol utan att bränna. Rosorna som väl alltid är rabattrosor i buntarna hinner blomma innan sommaren är slut, vattna och pyssla om dom så får du utdelning.
emmalofo
Tack snälla Kajsa, vad glad jag blir!

Varför skriver du "rosorna, som väl alltid är rabattrosor i buntarna"? Vad menar du med det?
renate
Jag planterade en barrotat ros idag,som jag köpte igår,har en till som står i en hink med vatten och ska planteras i morgon.Rabattrosorna kan man köper i bund tex 5 st,buskrosor alltid en och en.Rabattrosor är betydligt billigare än buskrosor.
Kajsa
Som renate också skrev, har heller aldrig sett att man kan köpa buntade buskrosor det är alltid vanliga sorter av rabattrosor som man kan köpa för ett bra pris så här.
emmalofo
Det har var några rosor som min far beställt på nätet, några austin och några bourbon-rosor, och de kom ju (förstås) barrotade. Har inte sett några "buntar" men jag är ju nybörjare...smile.gif

OCH nu är jag HELT konfys! Jag planterade de barrotade rosorna med det jag trodde var okuleringsstället (dvs där kvistarna kom ut ur den tjocka roten) ungefär 10 cm under jorden. Och då kom de VERKLIGEN djupt ner, på några av dom stack det bara upp några centimeter kvist. Men jag tänkte att så ska det väl vara. Men sen avslutade jag med att plantera en krukodlad ros, och den hade okuleringsstället precis under jordytan. Jag förstår ingenting nu!?
Kajsa
Om det är buntar av rabattrosor som finns barrota på Handelsträdgårdarna på våren eller dom kommer barrota från rosfirmorna på nätet så gör man på samma sätt, jag fick dock ett intryck fast det var fel att det var rabattrosor du satt. Bourbonrosorna är buskrosor ska ner ca 10 - 15 cm djupare än okuleringsstället ( det där tjocka där rötterna kommer ut ) dom kanske du inte hinner få blommor på i sommar, Austinrosorna blommar säkert mot slutet av sommaren.
Krukrosen ska också ner ca 10 cm eller mer, det är bättre att man gräver ner rosorna lite djupare, om det blir tuffa vintrar och det blir det alltid över tid.
Stiffe
Det är inget ovanligt att krukodlade rosor har okuleringsstället över jordytan.

Förmodligen växer rosen snabbare då, vilket är viktigt för de som odlar och säljer rosor. Kommer det rotskott så är det ju lätt att ta bort nere vid roten när rosen är liten och står i kruka. Det är bara att ta upp den och skaka av jorden, ta bort vildskottet i utgångsstället, och sedan kruka rosen igen. Dessutom ska ju rosen planteras snart av en presumtiv köpare, (som naturligtvis sätter okuleringsstället 10-15cm under marken smile.gif ).

/S

Naturligtvis beror det primärt på, att trots att roskrukor är djupa, så är de inte så djupa att okuleringsstället kan sättas 10-15cm under jordytan. För det skulle krukorna behöva vara 50cm djupa.
emmalofo
Och jag som planterade 11 (!) krukodlade rosor i höstas, alldeles för grunt i såna fall. Trodde i mitt enfald att de skulle planteras i samma djup som de stod i krukan. Men (förutom 2 swany som tvärdött) har de alla överlevt vintern (som ju visserligen var mild) och ser jättefina ut. Borde jag gräva upp och plantera om dom betydligt djupare? Dom klenaste i alla fall? Har t.ex en Souvenir de la Malmaison som jag var så lycklig hade klarat vintern.

Usch, vad tråkigt att göra fel. Jag är SÅ ödmjuk inför all er samlade vishet och era kloka råd. Tack, tack, tack!!!
Stiffe
Nej, inte behöver du gräva upp dem. Gör som jag och bygg upp rabatten runt dem istället. Eftersom rosor kan/ska planteras med grenarna/stammarna under marken (10-15cm), så utgår jag ifrån att man alltid kan höja marken runtomkring utan problem. Det enda som händer är att de sätter egna rötter från grenarna/stammarna som ligger under marken. Jag kan inte se någon skillnad i att göra så när de är unga (1-2 år) respektive lite äldre. Kanske att man inte ska lägga på 15 cm på en gång, utan dela upp det på 2-3 år, och innan allt är på rätt djup så är det bara att kupa över vintern ju.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon