Har ingen vidare jordmån i min tallbacke, men har nu byggt en avlång låda ca 35 cm hög o knappt en meter bred
och ca 3 meter lång. Där har jag tänkt mig en häck för att skapa lite rumslighet, som en liten berså. Där står några taniga syrenbuskar intill och jag har tänkt mig en svartbladig fläder i ena änden av lådan. Men jag behöver lite idéer och förslag på vad jag ska välja mer. Har tänkt mig nåt med mer yvigt utseende som kan hänga ner över kanten på lådan? Tänker på Björkspirea? eller Häggmispel? Den befintliga jorden är mest sand/morän, tänkte jordförbättra med barkmull och kogödsel + stallgödsel i botten av lådan ? Vad tror ni om det? Snälla kom med lite bra idéer !
hälsningar Anne
Aqvakul
04-05-2009, 14:06
Såväl björkspirea som häggmispel är tåliga växter. Personligen hade jag absolut föredragit häggmispeln, med dess vackra blommor, spänstiga växtsätt och härlig höstfärger.
När jag tänker efter är det mer nåt som Brudspirea jag vill ha. Ca 1,5 m? med långa hängande grenar. Men är den så rolig? Häggmispel har ju många fördelar under en lång period. Hjälp jag är villrådig...
Hur är det med Paradisbuske?!
Liten77
04-05-2009, 19:47
Om du blandar buskar med lite olika blomningstid så är det alltid något som ser fint ut! Jag gillar också häggmispel som ändrar utseende beroende på årstid. Andra förslag... tja..jag är själv väldigt sugen på en paradisbuske, men vet inte om den skulle passa. Har för mig att det finns en spirea med rosa blommor, skulle kanske passa till den rödbladiga flädern? Eller så blir det för mycket av det goda. Ledsen, dåligt med konkreta ideer

MvH
Lena
Ingrid Zon3
04-05-2009, 21:09
Paradisbuske är jättefin - när den blommar! Övriga 49 veckor om året mer tveksam som tillgång i trädgården tycker jag.
Jag fattar inte riktigt hur du byggt, är det botten på lådan? I så fall kommer nog buskarna inte bli särskilt stora. Min paradisbuske är uppåt 4 m hög och lika bred, och man brukar ju äkna med att buskar har rötter som går ut lika långt som busken är bred. Jag får en känsla av att det kan bli lite bonsai-stuk om man odlar buskar i såpass liten låda.
Men om man bortser från det är ett blandat buskage är kul, man kan se till att något blommar mest hela tiden, beroende på zon. Forsythia, rosor, try, osv.
Sen kan man ju utnyttja läget också och gödsla upp marken men hålla sig till surjordsväxter. Massor med underbara blommande buskar vill ha surjord, inte bara rhododendron.
Bra idé detta med flera olika buskar för olika blomning.
Vet också att flera buskar kan vara tråkiga långa tider på året. Därför har jag fastnat för häggmispeln.
Nej det är ingen botten i lådan, bara väggar för att få lite planteringsdjup. (Bor på en bergknalle)
Hade tänkt att lägga markduk i botten för ogräset skull, men ska nog strunta idet då rötterna har möjlighet att ge sig iväg ut en bit längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.