sway307
Hej jag har två björkar som kronorna skall tas bort, jag hade tänkt behålla dem grövsta grenarna för vi skall plantera nya björkar där, men vill ändå ha lite insynsskydd och grön lummighet fast vi tar bort dem. Vad kan jag plantera här bor i zon 6 men detta ligger i söderläge och jag skulle uppskatta zoonen där på ca 4-5 eller något liknande,. Vad kan jag plantera som växer fort och täcker grenverket relativt snabb men ändå fint, Blommande förgyller ju givtevis men jag älskar ju piprankan dock växer den inte så snabbt, vad tror ni? Alla 3 björkar skall få klängväxter. Dessa björkar har tidigare bildat en liten berså.
Gunilla T
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Tänker du döda björkarna för att ha dem som stöd för klängväxter?

Levande björkar går inte att plantera klängväxter på, björkarna konkurrerar ut dem.
sway307
CITAT (Gunilla T @ 04-05-2009, 16:35) *
Jag förstår inte riktigt hur du menar? Tänker du döda björkarna för att ha dem som stöd för klängväxter?

Levande björkar går inte att plantera klängväxter på, björkarna konkurrerar ut dem.

Alldeles riktigt, jag dödar dem för att ha klängväxter på dem. Det mest önskvärda vore ju om det var klätterväxter som får ordentligt vedartade stammar som kan stå kvar när björken väl förmultnat. men det är väl för mycket begärt
Finn Klematis
CITAT (sway307 @ 05-05-2009, 07:37) *
Alldeles riktigt, jag dödar dem för att ha klängväxter på dem. Det mest önskvärda vore ju om det var klätterväxter som får ordentligt vedartade stammar som kan stå kvar när björken väl förmultnat. men det är väl för mycket begärt

Hej!

Plantera clematis Vitalba.

Lycka till.
Finn
Aqvakul
CITAT (Finn Klematis @ 05-05-2009, 07:41) *
Hej!

Plantera clematis Vitalba.

Lycka till.
Finn

Jo, det lär fylla ut bra...
sway307
Tack för tipset skall genast kolla upp den. jag funderade på en clematis i det främsta trädet och sedan piprankor i dem bakersta träden, då dem bakersta kommer vara skuggade

har nu kikat på Vitalban, tycker den är liite tråkig kanske, med dem vita blommorna finns det någon som skulle kunna passa bra där som har lite färg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon