Full version: Lactuca plumieri?
smuleborg
Jag har fått fröer från en god vän, bl.a. Lactuca plumieri. Nu när det gror i krukorna, undrar jag om någon har någon erfarenhet av/kunskap om dem (Lactuca p.)? Jag hittar i princip ingenting när jag googlar. Jag är mycket tacksam för information.
Eva 33c
Jag sådde den förra året men jag har inte inventerat alla övervintrade krukor än så jag vet inte om jag har några plantor.
Enligt skud är det korrekta namnet Cicerbita plumieri, frankstorta. Kanske går det att googla på det namnet?
Den "vanliga" tortan (cicerbita alpina) har jag sen länge och tycker den är så fin. Jag hittade mina frön hos Plantworld seeds och de har lite info om den i allafall.
smuleborg
CITAT (Eva 33c @ 04-05-2009, 18:36) *
Jag sådde den förra året men jag har inte inventerat alla övervintrade krukor än så jag vet inte om jag har några plantor.
Enligt skud är det korrekta namnet Cicerbita plumieri, frankstorta. Kanske går det att googla på det namnet?
Den "vanliga" tortan (cicerbita alpina) har jag sen länge och tycker den är så fin. Jag hittade mina frön hos Plantworld seeds och de har lite info om den i allafall.

Tack Eva. Jättemycket tack!
smuleborg
Bladrosetten är nu typ 70 cm i diameter. Hur stor blir den? Nästa år? Stor rabatt men...

Höjden vågar jag inte tänka på. Och det är mindre viktigt.

Förökar den sig måttligt, glatt, hejdlöst?

Hittar i stort sett ingenting när jag googlar på svenska sidor.
varghem
Lactuca

hittade den här i wikipedia, säger lite grann om den i alla fall

det är en cichoria, en av dessa gjorde man efterkrigskaffe på vet jag
smuleborg
CITAT (varghem @ 27-09-2009, 22:22) *
Lactuca

hittade den här i wikipedia, säger lite grann om den i alla fall

det är en cichoria, en av dessa gjorde man efterkrigskaffe på vet jag

Tusen tack. Jag tror dock att detta är en förädlad sort, jag kan ha fel. Det här är det enda jag vet

http://www.plant-world-seeds.com/store/view_seed_item/799?actionName=search_for_item&itemname=LACTUCA+PLUMIERI&search_string=lactuca+plumieri ://http://www.plant-world-seeds.com/st...ctuca+plumieri
Eva 33c
Jag gogglade lite på cicerbita plumieri (som enligt SKUD är det "rätta" namnet, synonymt med lactuca p. alltså) och hittade denna sida med bilder på den. Jag måste verkligen försöka mig på den igen...
Bilder
Och sen hittade jag denna beskrivning
Ingen förädlad växt tror jag, utan en vildart om än ganska ovanlig.

Den liknar ju parksallaten (cicerbita macrophylla ), det välkända ogräset, men sprider sig inte med utlöpare och blir alltså inte ogräsartat.
smuleborg
Tack igen Eva.

Inser nu att den nog borde flyttas till den "halvvilda rabatten".

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon