SidneyB
Hej,
Vet inte om detta är rätt forum men jag vill gärna besöka odla.nu men vårt land är sååååå avlångt speciellt nu när det är vår. Jag vill inte läsa om att magnolian blommar i skåne utan träffa likasinnade som gläds åt att snön så sakta faktiskt smälter.
Kan man inte ha ett speciellt forum för oss i zon 5-6? Det skulle jag vilja ha!!

Med önskan om att besöka odla.nu igen för som det är just nu hoppar jag över.

Aqvakul
Det är faktiskt många spännande människor här på Odla som bor i zon 5 - 6. Det vore tråkigt om ni fick någon slags kollektiv lust att utvandra till ett annat forum. Jag kan förstå att det känns lite jobbigt just så här års, när skillnaderna mellan norr och söder är så stora.

SidneyB, du har totalt skrivit 17 inlägg de sista två åren, vilket tyder på att du knappast är särskilt intresserad av Odla oavsett årstid.
Gillan
CITAT (SidneyB @ 04-05-2009, 19:00) *
Hej,
Vet inte om detta är rätt forum men jag vill gärna besöka odla.nu men vårt land är sååååå avlångt speciellt nu när det är vår. Jag vill inte läsa om att magnolian blommar i skåne utan träffa likasinnade som gläds åt att snön så sakta faktiskt smälter.
Kan man inte ha ett speciellt forum för oss i zon 5-6? Det skulle jag vilja ha!!

Med önskan om att besöka odla.nu igen för som det är just nu hoppar jag över.

Men hör du Sidney! Jag blir lite konfunderad när jag ser att det ser ut som om du tror att Odla endast skulle vara till för dem som kan ha blommande Magniolia nu? För så är det ju inte! Alla landsändar har sin egen "vår". Skåne har sin, Värmland har sin , mellansverige har sin...........osv,osv
Berith
Antar att SidneyB menar en egen avdelning i Odlas forum...? g.gif

Men om SidneyB menar ett eget forum så går väl det att ordna? Borde väl finnas nån teknikkunnig bland "norr-odlarna" som kan starta upp ett sånt?

Sen tror inte jag (till skillnad från Aq?) att antal inlägg per dag/år visar på hur stort odlarintresse man har.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 05-05-2009, 06:16) *
Sen tror inte jag (till skillnad från Aq?) att antal inlägg per dag/år visar på hur stort odlarintresse man har.

Berit!
Odla med stort O = Forumet Odla - ibland är du världsmästare på att missförstå... flirting.gif
Berith
Missförstå? Jag tänker mej att om man hänger här på Odla så har man ett odlarintresse i botten...? g.gif
Aqvakul
CITAT (Berith @ 05-05-2009, 07:50) *
Missförstå? Jag tänker mej att om man hänger här på Odla så har man ett odlarintresse i botten...? g.gif

Javisst, och vad har det med detta att göra confused.gif

Berith
CITAT (Aqvakul @ 05-05-2009, 07:57) *
Javisst, och vad har det med detta att göra confused.gif

Du skrev ju så här:
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 19:15) *
SidneyB, du har totalt skrivit 17 inlägg de sista två åren, vilket tyder på att du knappast är särskilt intresserad av Odla oavsett årstid.

och det tog jag som att du menade att man bara var intresserad av Odla/odling om man skrev många inlägg.
Aqvakul
CITAT (Berith @ 05-05-2009, 08:09) *
och det tog jag som att du menade att man bara var intresserad av Odla/odling om man skrev många inlägg.

Ointressant om man skriver hundra eller tusen inlägg per år!

Men om man ger uttryck för att man vill starta ett nytt Forum så tyder 9 inlägg per år på låg Forumsaktivitet/intresse...
Berith
Det första har du alldeles rätt i. Och beträffande det andra så syns det ju inte hur mycket man läser varje dag eller söker information i redan skrivna trådar.

Men! det enklaste för SidneyB är ju att starta en tråd i Trädgårdsavdelningen och anropa zon 5-6-odlare där. tummenupp.gif
Betty
CITAT (Aqvakul @ 05-05-2009, 10:36) *
Ointressant om man skriver hundra eller tusen inlägg per år!

Men om man ger uttryck för att man vill starta ett nytt Forum så tyder 9 inlägg per år på låg Forumsaktivitet/intresse...

Kastar mig handlöst in i hetluften... ninja.gif
Jag tror att den låga forumaktiviteten från SidneyB's håll beror på det h*n skrev i sitt inlägg;
CITAT
.../vårt land är sååååå avlångt speciellt nu när det är vår. Jag vill inte läsa om att magnolian blommar i skåne utan träffa likasinnade som gläds åt att snön så sakta faktiskt smälter./ ...
snarare än ointresse för odling. Jag vet massor av människor som har stort trädgårdsintresse fast dom inte hänger på något trädgårdsforum och postar en massa mer eller mindre odlingsrelaterade inlägg. Dessutom tror jag precis som Berith att SidneyB med följande:
CITAT
.../Kan man inte ha ett speciellt forum för oss i zon 5-6?/...

menar en speciell avdelning här på Odla.nu's forum. Jag har sett flera forumister här som uttrycker sig så. smile.gif
Om Odlas forum hade en avdelning för odlare i zon 5-6 så skulle med all sannolikhet SidneyB hänga där mycket mer än h*n hänger här på Odlas forum nu - precis som h*n sa i sitt inlägg.
För min egen del tycker jag inte att se sådan avdelning behövs. Jag tycker att det här forumet har näst intill onödigt många avdelningar redan.
Alba
Som norrlänning känner jag inte att jag behöver ett eget forum/tråd.
Jag får alltid hjälp med mina frågor.....även av sörlänningar. Jag tycket det är enbart positivt med en salig blandning.
När jag i april sitter här i djupsnön och läser om allt som blommar längre söderut är det ju bara postivit.

När man ställer en fråga ska man kanske tänka på att tala om vilken zon man odlar i (jag glömmer det alltid) för att få bästa svaret ......kanske då från någon i samma eller närliggande zon.

Det är ju den stora blandningen från hela vårt avlånga land som gör forumet levande.
kasam
CITAT (Alba @ 05-05-2009, 16:55) *
Som norrlänning känner jag inte att jag behöver ett eget forum/tråd.
Jag får alltid hjälp med mina frågor.....även av sörlänningar. Jag tycket det är enbart positivt med en salig blandning.
När jag i april sitter här i djupsnön och läser om allt som blommar längre söderut är det ju bara postivit.

När man ställer en fråga ska man kanske tänka på att tala om vilken zon man odlar i (jag glömmer det alltid) för att få bästa svaret ......kanske då från någon i samma eller närliggande zon.

Det är ju den stora blandningen från hela vårt avlånga land som gör forumet levande.

Tänker likt dig Alba, fast då är jag skåning.... och under vintermånaderna läser jag inlägg av er norrifrån om härliga vintriga saker o ting, ja, och ser bilder av vackra snölandskap etc medan vi här nere i söder mest kurar inomhus för att skydda oss mot blåst, gråväder och slask...

Jag gillar också mångfalden här på Odla - härligt!

Men.... ifall någon med speciella intressen/förutsättningar - kan vara landsända, men kan ju också vara typ av trädgård osv osv vill starta en tråd och se om andra är intresserade, så är det ju bara att göra det. Ja, så SidneyB - go for it!!!

Aqvakul
CITAT (kasam @ 05-05-2009, 18:27) *
Jag gillar också mångfalden här på Odla - härligt!

Men.... ifall någon med speciella intressen/förutsättningar - kan vara landsända, men kan ju också vara typ av trädgård osv osv vill starta en tråd och se om andra är intresserade, så är det ju bara att göra det. Ja, så SidneyB - go for it!!!

Absolut! yes.gif
Myosotis
Det kanske helt enkelt finns fler Skåningar än Norrlänningar här? Själv bor jag i Skåne men läser med intresse inläggen norrifrån. I tråden "Vårtecken" i naturavdelningen t.ex. har väl alla skrivit, inte bara skåningar. För mig i zon 3 är det lika intressant att läsa att hästkastanjen redan blommar i zon 1 som att snödropparna blommar i Norrland! Om en massa norrlänningar försvann till ett eget forum skulle jag sakna dem.
Lilla Birka
Det finns ju (minst) en tråd som refererar till Odlaklubben Väst, så varför inte en Odlaklubb Nord eller Norr? Det finns kotterier här, det är helt klart!
Berith
Skulle du vilja förklara det där för mej?
skogstroll
jag kan lite förstå önskemålet... alla som bor i en viss zon vill säkert ha nåt "eget". Själv skulle jag gärna ha en för just mitt klimat, surjord, woodland eller så. Frågan är om det går i praktiken i forumet
SidneyB
Oh hej vilken respons!! Det hade jag aldrig trott!!

Tänk att de finns de som har koll på antalet inlägg som olika personer gör -ambitiöst!
Mitt antal inlägg beror på att jag är så ny i trädgårdssvängen - jag har inte mer att komma med helt enkelt. Överlåter de kloka svaren till er andra med mer erfarenhet.

Ang min önskan om en "egen" tråd för oss norrlännningar känns det mindre angeläget nu när snön till sist smält;-) Men jag skulle ändå gärna ha en tråd där jag kan ställa mina "norrlandsfrågor ex kan man så frön ute nu eller måste jag förgro inne? när planterar ni ut era plantor? Beskärninga av buskar - när gör jag det? och när gödslar jag som norrlänning? Finns det något som är "för tidigt" när det gäller gödsel, beskärning, och städa i rabatterna?

Men när sommaren väl är här läser jag gärna frågor och svar från hela vårt land! Jag är inte helt insnöad i zon 5 även om det kanske lät så...

Allt gott!
Alba
CITAT (Lilla Birka @ 10-05-2009, 14:21) *
Det finns ju (minst) en tråd som refererar till Odlaklubben Väst, så varför inte en Odlaklubb Nord eller Norr? Det finns kotterier här, det är helt klart!

Kotterier.....jag känner inte alls igen mig i det.
Hur menar du ?
Red Top
CITAT (SidneyB @ 11-05-2009, 21:29) *

Tänk att de finns de som har koll på antalet inlägg som olika personer gör -ambitiöst!
Mitt antal inlägg beror på att jag är så ny i trädgårdssvängen - jag har inte mer att komma med helt enkelt. Överlåter de kloka svaren till er andra med mer erfarenhet.

Ang min önskan om en "egen" tråd för oss norrlännningar känns det mindre angeläget nu när snön till sist smält;-) Men jag skulle ändå gärna ha en tråd där jag kan ställa mina "norrlandsfrågor ex kan man så frön ute nu eller måste jag förgro inne? när planterar ni ut era plantor? Beskärninga av buskar - när gör jag det? och när gödslar jag som norrlänning? Finns det något som är "för tidigt" när det gäller gödsel, beskärning, och städa i rabatterna?

Men när sommaren väl är här läser jag gärna frågor och svar från hela vårt land! Jag är inte helt insnöad i zon 5 även om det kanske lät så...

Allt gott!

Hej SidneyB!

Jag tror inte att du behöver någon egen tråd för norrlänningar(vad är det förresten för folk? flirting.gif )

Här på forumet finns ju folk från såväl Norrbotten, Västerbotten, Jämtland, Medelpad osv , som folk från Skåne, Småland, Värmland och Fjollträsk inte att förglömma.

Själv är jag tyvärr än så länge mantalsskriven på den sistnämnda orten, men jag odlar i Norduppland där vi har ett klimat, som gör att zonerna växlar mellan 4 och 5 beroende på var i trädgården jag befinner mig.

Självklart kan du ställa dina frågor utifrån de förutsättningar du själv har.

Jag skulle gärna se att det var "obligatoriskt" att ange odlingszon, och att detta framgår i den korta profilen. Det skulle vara bättre än att tala om hur många inlägg var och en av oss har gjort.

Så tycker jag. Och kontentan av allt jag hasplat ur mig är: Känn dig absolut inte utanför för att du inte kommer från "sydligare nejder".

smiley_small_hug.gif
Berith
CITAT (SidneyB @ 11-05-2009, 21:29) *

Allt gott!

Såklart att det blir respons på någons inlägg, det är ju liksom meningen med att skriva öht. rolleyes.gif Liksom....

Jättebra frågor du kommer med, där i mitten. Det är väl bara att skriva dom i avdelningen där dom passar bäst? tummenupp.gif Behövs nog ingen egen avdelning för sånt.

Och beträffande antal inlägg så behöver man inte hålla koll på vem som skriver vilket antal, det står ju hela tiden i infon under namnet på den som skrivit. Så kollar jag! "Medlem sedan..." och "Antal inlägg" - men som sagt, det syns ju inte hur ofta man är inne och läser.

Kör på bara! yes.gif
Aqvakul
CITAT (Red Top @ 11-05-2009, 22:48) *
Jag skulle gärna se att det var "obligatoriskt" att ange odlingszon, och att detta framgår i den korta profilen. Det skulle vara bättre än att tala om hur många inlägg var och en av oss har gjort.

Instämmer! yes.gif
Berith
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 19:15) *

CITAT (Red Top @ 11-05-2009, 22:48) *

CITAT (Aqvakul @ 12-05-2009, 08:28) *
Instämmer! yes.gif

giggle.gif Du är rolig du....
Betty
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 19:15) SidneyB, du har totalt skrivit 17 inlägg de sista två åren, vilket tyder på att du knappast är särskilt intresserad av Odla oavsett årstid.
CITAT (Red Top @ 11-05-2009, 22:48) Jag skulle gärna se att det var "obligatoriskt" att ange odlingszon, och att detta framgår i den korta profilen. Det skulle vara bättre än att tala om hur många inlägg var och en av oss har gjort.
CITAT (Aqvakul @ 12-05-2009, 08:28) Instämmer! yes.gif
CITAT (Berith @ 12-05-2009, 08:33) *
giggle.gif Du är rolig du....

Kan inte annat än fnissa lite jag med... giggle.gif
Inget hindrar er från att ange odlingszon i er signatur som finns under alla era inlägg - så som bl.a. jag och Berith gör. tummenupp.gif
Berith
CITAT (Betty @ 12-05-2009, 11:18) *
Kan inte annat än fnissa lite jag med... giggle.gif
Inget hindrar er från att ange odlingszon i er signatur som finns under alla era inlägg - så som bl.a. jag och Berith gör. tummenupp.gif

Vad vi är bra du och jag... kompiskram.gif

Skojar såklart giggle.gif men bara lite.
Red Top
Skälet till att jag tycker att det borde framgå i profilen är
-att det tar onödigt lång tid för medlemmarna att få svar på frågor, om vad man kan odla. Och varför vissa växter beter sig, som de gör och varför de aldrig överlever.

Först kommer ju motfrågan:" Vilken zon odlar du i?"

Om jag ställer en liknande fråga, talar jag ju alltid om vilken zon jag odlar i. Alltså, har jag inte skrivit in det i undertexten.

Jag tycker fortfarande, av rent praktiska skäl, att det borde stå. Men ni kanske gillar att ställa motfrågan confused.gif

Dessutom tycker jag själv att det är intressant att läsa om växter, som ni andra lyckats med, och jag kanske vill pröva. Då tycker jag att det är en onödig omväg, att kolla hela profilen, för att kanske få veta att det är i zon 1, som det fungerar jättebra.
Betty
CITAT (Red Top @ 12-05-2009, 20:40) *
-att det tar onödigt lång tid för medlemmarna att få svar på frågor, om vad man kan odla. Och varför vissa växter beter sig, som de gör och varför de aldrig överlever.

Om jag ställer en liknande fråga, talar jag ju alltid om vilken zon jag odlar i. Alltså, har jag inte skrivit in det i undertexten.

Jag tycker fortfarande, av rent praktiska skäl, att det borde stå. Men ni kanske gillar att ställa motfrågan confused.gif

Dessutom tycker jag själv att det är intressant att läsa om växter, som ni andra lyckats med, och jag kanske vill pröva. Då tycker jag att det är en onödig omväg, att kolla hela profilen, för att kanske få veta att det är i zon 1, som det fungerar jättebra.

Nu har jag läst det här inlägget flera gånger - och jag förstår inte vad det är du vill säga confused.gif alltså, jag förstår inte vad och/eller hur du menar dunno.gif Kanske pratar vi om olika saker eller så beror det på den sena timmen... Jag får lov att göra ett nytt försök i morgon... d010.gif
Berith

Säger som Betty, hänger inte med riktigt... unsure.gif Du lägger inte in zonen i undertexten för du vill inte behöva skriva den i inlägget...?
*Stintan*
Hahaha den här tråden är rolig!

Håller med både Betty och Berith. Hur sjutton menar du Red Top? Vad är det för fel med att skriva in sin zon i signaturen? Du har ju ändå skrivit ett "ordspråk" och lagt en figur där. Hur svårt kan det vara? Jag tycker att det är jättesmart när det står eftersom faktriskt många missar att tala om zonen.
Alba
Om jag ska svara på en fråga går jag inte in i profilen och kollar vilken zon frågeställaren bor i.
Då är det bättre att det står i signaturen.
Myosotis
Jag förstår Red Top. När hon ställer frågor där odlingszon spelar roll talar hon om den i sitt inlägg och tycker därför inte hon behöver skriva det i sin signatur. Jag gör likadant. Andra kanske glömmer det och då får man leta i profilen eller fråga.
Berith
CITAT (Myosotis @ 13-05-2009, 15:38) *
Jag förstår Red Top. När hon ställer frågor där odlingszon spelar roll talar hon om den i sitt inlägg och tycker därför inte hon behöver skriva det i sin signatur. Jag gör likadant. Andra kanske glömmer det och då får man leta i profilen eller fråga.

Men om man har det i signaturen sparar man ju in allt det där för andra? Om jag kan läsa det i signaturen behöver jag varken läsa om inlägget, kolla profilen eller skriva ett inlägg och fråga.
Myosotis
Ja, det är sant, men jag känner inte för att ha en signatur. Tycker inte jag behöver upplysa om vilken zon jag bor i i vartenda inlägg.
Berith
Aha, ok. smile.gif
Betty

CITAT (Betty @ 13-05-2009, 00:58) *
Nu har jag läst det här inlägget flera gånger - och jag förstår inte vad det är du vill säga confused.gif alltså, jag förstår inte vad och/eller hur du menar dunno.gif Kanske pratar vi om olika saker eller så beror det på den sena timmen... Jag får lov att göra ett nytt försök i morgon... d010.gif

Nu har jag läst ditt inlägg några gånger till och tror att jag förstår ungefär vad du menar. Men det finns några saker jag skulle vilja att du förtydligade:

Du skriver: Jag tycker fortfarande, av rent praktiska skäl, att det borde stå. Men ni kanske gillar att ställa motfrågan confused.gif
Då kan jag inte låta bli att undra varför du inte skriver i vilken zon du odlar, i din signatur.
Och på din fråga om vi gillar att ställa motfrågan svarar jag för min del att det gör jag inte, varför skulle jag göra det? Om odlingszonen står i signaturen så slipper jag ju kolla i profilen och kan därmed ge ett snabbare svar på frågan.

Du skriver även: Dessutom tycker jag själv att det är intressant att läsa om växter, som ni andra lyckats med, och jag kanske vill pröva. Då tycker jag att det är en onödig omväg, att kolla hela profilen, för att kanske få veta att det är i zon 1, som det fungerar jättebra.

Precis, om zonen står i signaturen så slipper man kolla igenom profilen! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon