|
dicentra
04-05-2009, 18:09
Hej,har en liten fråga! Har en massa färsk sågspån hemma på vedbacken. Kan man använda det som någon sorts jordförbättring o hur gör man isåfall? Tack på förhand. MVH MLK:-)
Aqvakul
04-05-2009, 18:29
Du kan vända ner det i rabatter eller kring buskar. Har du en kompost så kan du varva annat material med sågspån.
smuleborg
04-05-2009, 19:16
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 19:29)  Du kan vända ner det i rabatter eller kring buskar. Har du en kompost så kan du varva annat material med sågspån. Även om spånet är en biprodukt, ja vad ska jag skriva, från bensindriven motorsåg?
Aqvakul
04-05-2009, 19:20
CITAT (smuleborg @ 04-05-2009, 20:16)  Även om spånet är en biprodukt, ja vad ska jag skriva, från bensindriven motorsåg? Ja, det mesta "luftar" bort och om man avstår från att lägga det i trädgårdslandet så...
Piccante
04-05-2009, 19:22
CITAT (smuleborg @ 04-05-2009, 20:16)  Även om spånet är en biprodukt, ja vad ska jag skriva, från bensindriven motorsåg? De spånen är oxå av trä så det funkar bra. Min erfarenhet av spån från motorsågar är att de ibland kan bli lite oljiga om sågen har varit oljig på klingan men man använder väl mest vegetabiliska oljor till smörjning idag så det är inget som är farligt.
Huggorm
04-05-2009, 20:06
Som sagt är det vegetabilisk kedjeolja som gäller idag, jag vet inte ens om det går att få tag på mineralolja och hoppas ingen använder det i såna fall.
Lite sågspån gör gott för jorden, men extremt stora mängder är inget bra. Det finn en enorm spånhög på ett ställe här, där det tidigare varit sågverk. Det har inte blivit någon vidare jord på bortåt hundra år
Källtorpet L&T
06-05-2009, 13:33
CITAT (Huggorm @ 04-05-2009, 21:06)  Som sagt är det vegetabilisk kedjeolja som gäller idag, jag vet inte ens om det går att få tag på mineralolja och hoppas ingen använder det i såna fall. det är inga som helst problem att få tag på sågkedjeolja som mineralolja. jag skulle aldrig för mitt liv använda vegetabilisk olja till kedjesmörjningen på mina motorsågar, aldrig...
Huggorm
10-05-2009, 15:45
CITAT (Källtorpet L&T @ 06-05-2009, 14:33)  det är inga som helst problem att få tag på sågkedjeolja som mineralolja. jag skulle aldrig för mitt liv använda vegetabilisk olja till kedjesmörjningen på mina motorsågar, aldrig... Rädd för ökande slitage? Sågkedjor är billiga och håller länge för mig trots att jag använder miljövänlig olja. Känns inte ett dugg kul att sprida ut dunkvis med giftig olja i min skog, då filar jag hellre kedjan någon gång extra
ingrid fuxwall
10-05-2009, 16:27
Har aldrig tänkt i de banor som Ni gör, har bara använt det som täckning, är utmärkt kring jordgubbsplantorna, fast jag har kanske tänkt fel
Aqvakul
10-05-2009, 16:41
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-05-2009, 17:27)  Har aldrig tänkt i de banor som Ni gör, har bara använt det som täckning, är utmärkt kring jordgubbsplantorna, fast jag har kanske tänkt fel Det är ju utmärkt som täckning runt jordgubbar. Det håller fuktan i jorden och bären rena. När ssäsongen är över, så är det bara att mylla ner det som jordförbättring.
Mina grisar har sågspån på sin "toalett" i stian, så på min gödselplatta är det fullt av sågspån. Det är bra har jag märkt, för det drygar ut och liksom späder ut den starka gödseln.
Använder även sågspån som utblandare i hushållskomposten istället för de färdiga alternativen att strö den med.
Söttok06
11-05-2009, 21:50
Jag har Marsvin och därmed sågspån i deras lådor. När jag gör rent där så tar jag med mig ett par påsar av avfallet till min odlingstäppa. Lägger det i komposen för det mesta. En del har jag lagt längst ner i gropen där jag har planterat någon buske.
Nackdelen är att spånet bryts ner väldigt långsamt, men på sikt är det säkert bra.
karinmaria
24-05-2009, 17:38
Det är bättre att kompostera spånet än att lägga det direkt i rabatterna. Vid förmultningen går det åt en del kväve och det tas då från jorden vilket gör att växterna går miste om det.
Aqvakul
24-05-2009, 17:44
CITAT (karinmaria @ 24-05-2009, 18:38)  Det är bättre att kompostera spånet än att lägga det direkt i rabatterna. Vid förmultningen går det åt en del kväve och det tas då från jorden vilket gör att växterna går miste om det. Man gör det som känns mest praktiskt. Kväveåtgången lär vara densamma oavsett om nedbrytningen sker i komposten eller i rabatten. Det är naturligtvis bra att vara observant på fenomenet.
karinmaria
24-05-2009, 17:52
Ibland kan man läsa att sågspån innehåller något "farligt" som gör att t ex gräset dör om där ligger spån. Förklaringen är att nedbrytningen kräver kväve vilket gör att gräset inte trivs, inte alls att det innehåller skadliga ämnen.
Källtorpet L&T
25-05-2009, 09:24
CITAT (Huggorm @ 10-05-2009, 16:45)  Rädd för ökande slitage? Sågkedjor är billiga och håller länge för mig trots att jag använder miljövänlig olja. Känns inte ett dugg kul att sprida ut dunkvis med giftig olja i min skog, då filar jag hellre kedjan någon gång extra njae, nu är det ju som du säger inte en så stor kostnad med kedjor men det är inte det som jag upplever som problemet. det är snarare oljepump och topptrissan på svärdet som kletar igen om sågarna får stå ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|