Growmaster90
Jag ska börja odla exotiska växter inomhus såsom te, chili etc. (nej jag ska absolut inte odla cannabis om ni tror det) och behöver lite instruktioner i tex. vilken sorts lampa jag behöver och vart jag kan få tag på den och hur det borde se ut (jag ska odla i ett rum som är ca 2kvm stort).
Mvh
MariaS
Välkommen till forumet.

Chilin kan du ställa ut på balkongen istället när det blir lite varmare ute.

Annars är det lysrörsramper som gäller. Helst på olika nivåer, då växterna kommer bli olika höga och ljuset bör inte vara för högt upp, för att vara till nytta. Lysrören funkar bra med vanliga TDI 840. Det svåraste är nog annars luftfuktigheten. Vanliga rum i boningshus och lägenheter är alldeles för torra! Ett svalare källarutrymme brukar vara bättre i så fall ur luftfuktighetens synpunkt.

Sen är det också väldigt individuellt från växt till växt, hur de vill ha det. En del vill ha vila med ljus och runt +10, andra vill vila utan ljus och runt +4, och nästa ska inte ha någon vila alls o.s.v.

Du får väl återkomma med mer specifika växte, så kan vi hjälpa dig mer konkret...
Growmaster90
Tack så mycket och vad snabba ni är på att svara biggrin.gif
Rummet jag ska odla i har en ventilation rakt ut mor marken utanför (tror det är fuktigare luft närmare marken) som är innställbar. Chili är jag nog lite sen ute med att börja odla nu men ett par te buskar skulle vara väldigt roliga att odla eftersom jag dricker tonvis med te och det går ju inte odla en tebuske ute i Sverige.
Te sorten jag tänkte odla heter Camellia sinensis (svårt att få tag på) och skulle veta lite vilken höjd lampan ska vara över busken och värme, luftfuktighet etc. jag behöver.
MariaS
Camelia sinensis/tebuske är inte speciellt svår egentligen. Den ska du definitivt ha utomhus så länge som vädret och temperaturen tillåter. Gärna i halvskugga. Den ska klara ner till -7 grader, men det är ju dumt att chansa. Däremot är det viktigt att den får övervintra svalt. Någonstans mellan +4 och +10 och lätt belysning. Rummet ska alltså upplevas ljust, men inte för nära teplantorna.
Tebusken liksom alla andra kamelior, ska vara planterade i typ rododendronjord, gödas med kalkfri näring, typ rododendron..., och får ALDRIG torka helt i krukan, men ska inte heller "bada" i vatten. En bevattningskonst man lär sig med tiden om man inte kostar på sig en fuktihetsmätare för krukor.
Så snart våren kommer och det börjar bli varmt ute (April) behöver den komma ut igen så snart som möjligt. Är det risk för frost, bör du täcka den, eller ta in den.

Som du nu förstår, så är det inte speciellt mycke vistelse kvar i det där rummet du talade om från början... biggrin.gif Men ska du ändå inreda det för övervintring av tebusken, kan du lika gärna skaffa några citrusar, som har samma vinterkrav, men lite annan jord och näringsbehov...
Growmaster90
Okej jag hade ingen aning om att Camelia sinensis klarade ner till -7 grader hehe.
Så nu återstår det bara för mig att inreda rummet med lite plast ett bord och lampor så ska jag börja odla te och citrusar. Tack så mycket för hjälpen jag återkommet om jag har fler frågor.
Scout
Var har du fått tag på en tebuske (Camelia sinensis)???
Jag har letat efter en sån i flera år! men inte hittat någon.

Jag skulle mycket gärna köpa eller byta till mig en planta eller stickling av en tebuske.
MariaS
Det finns frön att köpa på Impecta. Då börjar man liksom från skratch!
Growmaster90
Yes precis men finns det små tebuskar typ groddar eller nått man kan köpa eller måste man börja med frön?
MariaS
CITAT (Growmaster90 @ 05-05-2009, 19:38) *
Yes precis men finns det små tebuskar typ groddar eller nått man kan köpa eller måste man börja med frön?

Vet faktiskt inte. Men vi får väl göra ett försök på Google.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon