Full version: Bottna med annat?
Kajsa i Arvika
Vi ska ha pallkragar (två på höjden) till potatis och morötter.. undrar om man kan grunda med annat matrial, t ex en blandning av torv, gräsklipp, grenbitar (som körts genom kompostkvarn) eller om man ska ha matjord rakt igenom? confused.gif
Barynia
Såhär gör jag: underst lägger jag ett lager blöta dagstidningar, därefter blandar jag min egen matjord(från något annat land där det behöver grävas om) med brunnen hästgödsel och /eller kompostjord för god mylla. Översta tredjedelen består av vår matjord(ganska mycket sand) blandat med lite torv för bättre fukthållande. När plantorna kommit upp, täcker jag med gräsklipp resten av säsongen. Funkar kanon ! Man ska dock vara lite försiktig med för mycket gödsel till potatis. Tycker inte morötter och potatis funkar i samma jord. Brukar gödsla mina morötter mycket, och de blir jättestora och saftiga och goda.
Laban
Förra året när mina pallkragar var nya la jag först tidningar i botten och sedan ett lager gräsklipp och löv och ovanpå det en blandning av kogödsel och jord. Det växte kanonbra. I år blandar jag i gräs i det understa lagret av jorden och fyller sedan på med kogödsel eftersom jorden har sjunkit en del. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon