|
skogstroll
04-05-2009, 19:32
Vi hade igår två kattungar nästan 3 veckor, i dag när vi kom hem fanns bara en .... kan mamman trots att ungarna är hela 3 veckor ha bitit ihjäl eller gjort sig av med sin unge på nåt vis????
Tycker iofs det låter ganska osannolikt då ungarna är såpass stora, men inte omöjligt. Är ungen sjuk eller om kattmamman inte klarar av att föda bägge är det inte helt orimligt att hon har ihjäl den svagaste, fast har hon bara 2 så borde hon ju ha tillräckligt med mat till dem. I vilket fall så borde ni ju hitta igen den, död eller levande, tycker jag. Frågan är väl var...
Huggorm
04-05-2009, 20:26
CITAT (Tosan @ 04-05-2009, 21:20)  Tycker iofs det låter ganska osannolikt då ungarna är såpass stora, men inte omöjligt. Är ungen sjuk eller om kattmamman inte klarar av att föda bägge är det inte helt orimligt att hon har ihjäl den svagaste, fast har hon bara 2 så borde hon ju ha tillräckligt med mat till dem. I vilket fall så borde ni ju hitta igen den, död eller levande, tycker jag. Frågan är väl var... Har hon bitit ihjäl den är det risk för att hon också ätit upp den, och då får man tyvärr aldrig veta vad som hänt
CITAT (Huggorm @ 04-05-2009, 21:26)  Har hon bitit ihjäl den är det risk för att hon också ätit upp den, och då får man tyvärr aldrig veta vad som hänt Iofs, man vet ju inte riktigt varför hon isf bitit ihjäl den... Vad som rör sig i katters huvuden får vi nog aldrig veta. Dock har jag aldrig hört om nån kattmamma som ätit upp sin unge, däremot bitit ihjäl dem, men man vet som sagt aldrig riktigt med katter. Men man blir ju så orolig när en unge bara försvinner sådär...
Huggorm
04-05-2009, 22:22
Dödfödda kattungar brukar ofta slinka ner, man får inte glömma att det i grunden är ett djur som är skapt för att kämpa för varje matbit, och när man har ungar i boet är det extra viktigt med energi. Men hur gammal en unge skall vara för att bli lämnad ifred vid eventuellt frånfälle vet jag inte, en vuxen katt blir ju inte gärna uppäten om den skulle avlida
Vart är detta, i stan eller på landet? Mink kan få för sig att ta kattungar, men det sker ju bara på landet och skulle nog ha märkts ganska tydligt på kattmammans humör
Eva-Helene
04-05-2009, 22:28
Troligtvis har hon gömt den. Det stämmer ganska bra med åldern - kattmamman brukar vilja "byta gömställe" när ungarna har fått ögon och börjar vara rörliga. En ren instinkt! Vissa kattmammor har den instinkten väldigt stark, vissa kan man övertyga om att behålla samma plats - det går lättast om man byter bäddmaterial! Lycka till med att hitta ungen! Kolla i alla garderober...
CITAT (Huggorm @ 04-05-2009, 23:22)  Dödfödda kattungar brukar ofta slinka ner, man får inte glömma att det i grunden är ett djur som är skapt för att kämpa för varje matbit, och när man har ungar i boet är det extra viktigt med energi. Men hur gammal en unge skall vara för att bli lämnad ifred vid eventuellt frånfälle vet jag inte, en vuxen katt blir ju inte gärna uppäten om den skulle avlida Ja, jag tvivlar inte på att det kan hända, katten är ju faktiskt i grunden ett ganska grymt och farligt rovdjur. Finns det nån chans att katten gått ut med ungen?
ampersson
05-05-2009, 06:59
Vi fick kattungar förra sommaren, 4 st varav 2 var för svaga och tyvärr inte klarade sig. Kattmamman fick vid nåt tillfälle panik och började gömma de små liven. Kom in en dag och hittade bara en av dem. Tokletade tills jag hittade ungen på övervåningen under sängen. Så höll hon på i några veckor. Så det kan ju vara så som vissa i tråden säger, hon kan helt enkelt bara ha gömt den lilla.
Meriona
05-05-2009, 07:23
Oj vad hemskt, vilken panik att inte hitta en unge! Visst borde det finnas blod nånstans om hon ätit upp den? Jag hoppas och tror att den finns där någonstans, önskar att vi alla kunde hjälpa att leta!
skogstroll
05-05-2009, 07:55
vi hittade den tyvärr död, jag ska inte gå in på detaljer det var ingen vacker syn  fy sjutton...
Irene_L
05-05-2009, 07:58
Fy så jobbigt!
Katten maja
05-05-2009, 08:01
 stackars dig men kattmamman hade säkert sina skäl den stackarn.
Meriona
05-05-2009, 08:52
Uschiamej! Stackars er!
skogstroll
05-05-2009, 13:19
tack... ja jag är lätt chockad faktiskt... söta lilla kissemissen... va så go svart med vit fläck under hakan, svansspetsen och tassarna... mamman låg och tryckte platt som en pannkaka och försökte smälta in i väggen efter vi hittade kattungen så nog skämdes hon allt... fast som sagt hon hade kanske sina skäl... kan vara svårt att förstå djur ibland men det är väl inte meningen. En liten tiger har vi kvar (hoppas jag, när jag kommer hem)
Katten maja
05-05-2009, 13:25
 Håller tummen för dig och misse mamman att allt går bra.
Det är inte precis vanligt att en kattmamma biter ihjäl sina ungar ,skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt.Men om det är något allvarligt fel på kattungen kan det nog hända.Det vanligaste är att en hankatt som inte är far till kullen biter ihjäl dom för att kunna para sig med honnan och sprida sina egna gener,lejon gör så också.Tror att en katta kan känna på sig om något är väldigt galet tex om de har gomspalt ungarna och inte kan dia ordentligt så den här kattungen hade troligtvis inte klarat sig ändå i längden.Naturen har sin gång ibland som vi inte alltid förstår.
skogstroll
14-05-2009, 15:50
såhär i efterhand misstänker vi att en hankatt smitit in hemma och bitit ihjäl lilla ungen. Mamman har varit lite orolig av sig och hon bet inte ihjäl någon tidigare unge. Något fel på den här ungen tror jag inte det var heller...
Hmm !mistänkte nästan att det var något sådant,väldigt ovanligt att kattmammor biter ihjäl sina ungar.Har du fler katter ?tex fertila hankatter ?då är nog det den troligaste förklaringen som du själv beskrev.Har du två fertila hankatter så skulle jag nog kastrera dom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|