Full version: Ta bort gamla buskar
stina1
Jag har gett upp hoppet om ett par gamla risiga/halvdöda smultronschersminbuskar, och tänker ta bort dem för att kunna plantera något nytt och levande istället.
Är det någon som vet om schersminen brukar ha ett omfattande rotsystem och är svåra att få bort?
Bengt i Särö
CITAT (stina1 @ 04-05-2009, 20:40) *
Jag har gett upp hoppet om ett par gamla risiga/halvdöda smultronschersminbuskar, och tänker ta bort dem för att kunna plantera något nytt och levande istället.
Är det någon som vet om schersminen brukar ha ett omfattande rotsystem och är svåra att få bort?

Hej Stina 1.

Schersminbuskar har inte så djupa rötter är mer ytliga,så slipa spaden och sätt i gång ta med dej katten ut
så går det lättare.
P.S.När du har skärt av rötterna runtom så slå ett rep runt busken längst ner och dra upp den med bilen
om du kommer åt med bilen,lycka till.
Aqvakul
CITAT (stina1 @ 04-05-2009, 20:40) *

Varför inte föryngringsbeskära dem - vips har du nya fräscha buskar...
stina1
CITAT (Bengt i Särö @ 04-05-2009, 22:28) *
Hej Stina 1.

Schersminbuskar har inte så djupa rötter är mer ytliga,så slipa spaden och sätt i gång ta med dej katten ut
så går det lättare.
P.S.När du har skärt av rötterna runtom så slå ett rep runt busken längst ner och dra upp den med bilen
om du kommer åt med bilen,lycka till.

Tack för tips! Det låter ju hoppfullt att det inte är så djupa rötter, då ska det nog lyckas!

CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 22:51) *
Varför inte föryngringsbeskära dem - vips har du nya fräscha buskar...

Har redan provat det, men den ena busken har inte fått ett enda nytt skott på tre år, så jag har gett upp...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon