|
Full version: Hasselfors?
Christoffer
04-05-2009, 20:07
Hasselfors sägs vara den bästa köpejorden på plantskolorna, men vad är det som gör den så bra, till skillnad från annan köpejord? Äter kossorna gourmet-mat, eller vad?
Och hur skiljer sig kogödsel från Hasselfors jämfört med annan köpekogödsel?
ett litet tips köp inte "jord" utan koskit (ursökta vokabuläret) och blanda med barkmull så får du den bästa förutsättningen, EU har förbjudit att sälja "koskit" på påse utan det ska vara torv uppblandad med kourin kan man tänka sig!! Hörde idag på "min" plantskola att Jerle Torf har fått dispans från EU och får fortfarande ha kogödsel i sina påsar.
Christoffer
04-05-2009, 21:12
Så även Hasselfors är alltså torv med kourin? Det låter som fruktansvärda fakta!
Varför får inte koskit säljas? Är det för farligt på något sätt?
Inte bara koskiten, inom kort försvinner också hönsgödseln ur säckarna med hönsgödsel. Vad det ska ersättas med vet jag inte - har nån hört talas om fågelurin?
Det är förstås EU-regler - och vem förstår sig på dem?
Att Hasselfors jord är så bra beror mer på kvaliteten på torven de använder, och proportionerna mellan torv och andra mullämnen och näring, och lite till....
Christoffer
04-05-2009, 21:46
Vad hemskt det låter! Man får inte ens längre köpa skit!
Källtorpet L&T
06-05-2009, 14:10
anledningen till att koskit inte får säljas har med smittspridning att göra, det kom efter bl a galna kosjukan. man får sälja koskit så som dom har gjort med då ska den vara upphettad för att döda ev. smittobakterier, men då stryker ju alla andra bra miksoorganismer med oxå. dessutom så blir den dyr som satan, när en dynghög "brinner" så utvecklas ju oxå värme men inte såpass hög som EU kräver.
Gunilla T
06-05-2009, 14:19
Jag brukar hävda att man får det man betalar för när man köper jord på påse, dvs ju dyrare desto bättre men alla håller inte med mig förstås. Jag påstår också att billig planteringsjord är skräp, rester som inte duger till annat än att lura konsumenterna, jorden sjunker ju ihop som en misslyckad suffle efter ett tag och är näringsfattig.
Såg idag att Willys säljer planteringsjord, det vanliga "fem för hundra" konceptet.
Ett litet räkneexempel visar då att en säck jord kostar 20 kr, moms avgår med 4 kr. Återstår då 16 kr som skall täcka transporter, emballage, arbetskostnader samt vinst för affär och mellanhänder.
Vad kan då själva produkten vara värd?
Tom Ericsson, forskare vid SLU, lärare i Enköping och en flitig skribent i den läsvärda "Hemträdgården", sticker ut hakan och påstår att t ex Bauhaus jord 5 st för 89:- är precis lika bra som Hasselfors m fl.... Läs mer här.
Måste man bunkra upp med hönsgödsel, eller? När försvinner den?
smuleborg
07-05-2009, 18:43
CITAT (HelenJ @ 06-05-2009, 22:03)  Tom Ericsson, forskare vid SLU, lärare i Enköping och en flitig skribent i den läsvärda "Hemträdgården", sticker ut hakan och påstår att t ex Bauhaus jord 5 st för 89:- är precis lika bra som Hasselfors m fl.... Läs mer här. Jag läser artikeln lite annorlunda. Vad Tom Ericsson menar, som jag läser det, är att planteringsjorden funkar lika bra som specialjorden. Han drar inga paralleller, eller gör inga jämförelser, mellan fem respektive tre säckar för 100 skr. Jag tror att man, generellt sett, får vad man betalar för när man väljer köpejord. Och jag tror många är för snabba med att gräva bort befintlig jord och ersätta den med ny. Riktigt bra jord finns inte att köpa i påse. Den arbetas fram, det är ett långsiktigt arbete.
Aqvakul
07-05-2009, 18:55
CITAT (smuleborg @ 07-05-2009, 19:43)  Jag läser artikeln lite annorlunda. Vad Tom Ericsson menar, som jag läser det, är att planteringsjorden funkar lika bra som specialjorden. Han drar inga paralleller, eller gör inga jämförelser, mellan fem respektive tre säckar för 100 skr.
Jag tror att man, generellt sett, får vad man betalar för när man väljer köpejord.
Och jag tror många är för snabba med att gräva bort befintlig jord och ersätta den med ny. Riktigt bra jord finns inte att köpa i påse. Den arbetas fram, det är ett långsiktigt arbete. Så tolkade jag också artikeln. Instämmer också tillfullo i din kritik mot övertron/överkonsumtionen av köpejord. Tyvärr är väl tidsandan att allt ska bli färdigt i ett enda svep - trädgårdsdesign snarare än trädgårdsskötsel....
karlsdal
07-05-2009, 19:05
CITAT (Thé @ 07-05-2009, 11:56)  Måste man bunkra upp med hönsgödsel, eller? När försvinner den? Eller skaffa egna höns!
smuleborg
07-05-2009, 19:13
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2009, 15:19)  Jag brukar hävda att man får det man betalar för när man köper jord på påse, dvs ju dyrare desto bättre men alla håller inte med mig förstås. Jag påstår också att billig planteringsjord är skräp, rester som inte duger till annat än att lura konsumenterna, jorden sjunker ju ihop som en misslyckad suffle efter ett tag och är näringsfattig.
Såg idag att Willys säljer planteringsjord, det vanliga "fem för hundra" konceptet.
Ett litet räkneexempel visar då att en säck jord kostar 20 kr, moms avgår med 4 kr. Återstår då 16 kr som skall täcka transporter, emballage, arbetskostnader samt vinst för affär och mellanhänder.
Vad kan då själva produkten vara värd?
CITAT (Thé @ 07-05-2009, 11:56)  Måste man bunkra upp med hönsgödsel, eller? När försvinner den? Tydligen vid årsskiftet, om jag har fattat rätt (det kan man inte vara säker på ...  )
Aqvakul
07-05-2009, 21:33
Vad jag blir trött på EU:s detaljregleringar!
officinalis
08-05-2009, 10:07
CITAT (HelenJ @ 06-05-2009, 22:03)  Tom Ericsson, forskare vid SLU, lärare i Enköping och en flitig skribent i den läsvärda "Hemträdgården", sticker ut hakan och påstår att t ex Bauhaus jord 5 st för 89:- är precis lika bra som Hasselfors m fl.... Läs mer här. Såg också den där. Men jag skulle vilja se hur han planterar sileshår och andra surjordsväxter i bauhausjord. Tvivlar på att det fungerar särskilt bra. Det finns massvis med olika jordtyper, möjligen skiljer de marginellt ifrån varandra. Men jag tror minsann han sticker ut hakan lite väl mycket. För odling av de flesta växterna tror jag dock det är minst lika bra, och mer ekonomiskt att köpa billig jord och blanda upp den med naturgödsel, lövkompost, leca.. och liknande för att få en bättre struktur. Jag köper hasselfors till balkonglådorna och till inomhusväxter. U-jord, P-jord och E-jord är de jag testat. Främst tycker jag det är jordstrukturen och dess vattenhållande förmåga som varit till störst belåtenhet. Men har inte gjort några systematiska tester för att se hur växterna trivs i respektive jord-typ.
Källtorpet L&T
08-05-2009, 20:20
CITAT (Aqvakul @ 07-05-2009, 22:33)  Vad jag blir trött på EU:s detaljregleringar!  jo, men salmonella via morötterna vore väl ingen hit..?? visst har det gått lite väl långt men om man inte hade haft EU's reglering och nogranna märkning av djuren t ex. så hade man inte lyckats hejda vare sig Mul och Klövsjuka eller Galna Kosjukan såpass fort som man gjorde... det är faktiskt bra med "katastrofer", för när dom sker så visar det sig oftast att kontrollen är för dålig och folk får ofta en AHA-upplevelse...
Är det inte så att det är "färsk" kogödsel som ska förbjudas? Brunnen, dvs komposterad, kogödsel ska väl inte förbjudas eller har jag missat något?
CITAT (Christoffer @ 04-05-2009, 22:46)  Vad hemskt det låter! Man får inte ens längre köpa skit!  Ja, det låter onekligen en aning tragikomiskt!!
CITAT (Källtorpet L&T @ 08-05-2009, 21:20)  jo, men salmonella via morötterna vore väl ingen hit..?? visst har det gått lite väl långt men om man inte hade haft EU's reglering och nogranna märkning av djuren t ex. så hade man inte lyckats hejda vare sig Mul och Klövsjuka eller Galna Kosjukan såpass fort som man gjorde... det är faktiskt bra med "katastrofer", för när dom sker så visar det sig oftast att kontrollen är för dålig och folk får ofta en AHA-upplevelse... Hur skulle det bli salmonella på morötterna? Det är väl ingen som tar en oskalad morot och bara äter den rakt av? Man tvättar väl åtminstone först? Eller skulle salmonellan finnas inuti på något sätt?
Solstorm
14-05-2009, 10:30
CITAT (Thé @ 14-05-2009, 09:59)  Hur skulle det bli salmonella på morötterna? Det är väl ingen som tar en oskalad morot och bara äter den rakt av? Man tvättar väl åtminstone först? Eller skulle salmonellan finnas inuti på något sätt? Vi är nog väldigt många som drar upp en morot och torkar av jorden i gräset och äter direkt. Det är precis så en morot smakar som allra bäst.
CITAT (Solstorm @ 14-05-2009, 11:30)  Vi är nog väldigt många som drar upp en morot och torkar av jorden i gräset och äter direkt. Det är precis så en morot smakar som allra bäst. Men i så fall måste det väl finnas mycket annat att oroa sig över också? Mask, toxoplasmos, osv. Fast salmonella är kanske farligare, i och för sig. Men det kan ju finnas i gräset också om en fågel flugit förbi och bajsat där. Hmm...
CITAT (HelenJ @ 04-05-2009, 22:36)  Inte bara koskiten, inom kort försvinner också hönsgödseln ur säckarna med hönsgödsel. Vad det ska ersättas med vet jag inte - har nån hört talas om fågelurin?
Det är förstås EU-regler - och vem förstår sig på dem? Att Hasselfors jord är så bra beror mer på kvaliteten på torven de använder, och proportionerna mellan torv och andra mullämnen och näring, och lite till.... Jag var på studiebesök på Hasselfors fabrik utanför Perstorp häromdagen, och vet nu betydligt mer om vad deras säckar innehåller. I deras kogödsel är det verkligen 50% brunnen koskit och 50% torv, och inget annat. Gödseln kommer från en stor gård som man vet är smittfri där djuren står på djupbädd. Den komposteras i 6 mån och skickas sedan iväg för hygienisering, där den upphettas till 58 grader. Därefter blandas den med torv och paketeras. Anledningen till att vissa som säljer kopåpåse använder sig av kourin istället för koskit är främst EHEC-bakterien och inte salmonella. Det är inte alla tillverkare som har möjlighet att hygienisera (=dyrt). Vad gäller hönsgödsel är det krav på att den ska vara ekologisk. De danska reglerna säger att för att gödseln ska vara ekologisk måste hönsen vara ekologiska, dvs beta utomhus. Det finns inte många svenska hönsgödselleverantörer som klarar det. Hasslefors leverantör har sina höns i ett enormt tält som står ute på gräset. Tältet flyttas sakta framåt till nytt gräs, och man kan gå efter och plocka upp hönsskiten. Smart! Är ni intresserade av mer info angående hur man tillverkar deras olika jordar finns det här.
Christoffer
22-05-2009, 09:00
Jätteintressant och glädjande fakta!
Preussen
22-05-2009, 09:41
CITAT (Gunilla T @ 06-05-2009, 15:19)  Jag brukar hävda att man får det man betalar för när man köper jord på påse, dvs ju dyrare desto bättre men alla håller inte med mig förstås. Jag påstår också att billig planteringsjord är skräp, rester som inte duger till annat än att lura konsumenterna, jorden sjunker ju ihop som en misslyckad suffle efter ett tag och är näringsfattig.
Vad kan då själva produkten vara värd? inte ovanligt att affärer kör med lockvaror, tex billigt kaffe, billig potatis osv för att locka kunder till affären som köper annat när man är där. det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna eller nu vad det heter.
officinalis
22-05-2009, 09:58
Lockvaror och sen så finns det väl också företag som importerar torvjord från producenter som producurerar i mycket större skara (=billigare). Jag tvivlar förvisso inte på att Hasselfors dyrare jordar har mycket bättre struktur än de billiga. Näringsvärdena är väl föressten enkla att jämföra? Det ska stå på baksidan.
smuleborg
24-05-2009, 22:58
CITAT (Preussen @ 22-05-2009, 10:41)  inte ovanligt att affärer kör med lockvaror, tex billigt kaffe, billig potatis osv för att locka kunder till affären som köper annat när man är där. det man förlorar på karusellen tar man igen på gungorna eller nu vad det heter. Inte i det här fallet, Zoegas för x kr kilot jämförs med icke namngivet kaffe för x kr kilot. Det är klart att den billiga jorden är sämre, första trädgårdsåret föll vi dit. Vi gör inte om det. Herregud, vi gör inte om det.
officinalis
25-05-2009, 07:51
Finns det inga vettiga "mellanjordar"? Hasselfors i det här fallet är ju runt 4 gånger så dyrt. Ifall man ska jordföbättra/anlägga större områden så blir det onödigt mycket pengar.
Källtorpet L&T
25-05-2009, 09:43
ska du ha jord till större ytor så finns det ju på lösvikt.. leverans med lastbil alternativt att man hämtar med släpkärra..
de flesta "grusterminaler" brukar sälja jord på lösvikt.
en grushandlare häromkring säljer "matjord"(134:-/m3) och "planteringsjord"(153:-/m3). och det är riktigt bra jord och inte bara torv och sand..
officinalis
25-05-2009, 09:50
Nu kanske jag hamnar lite off-topic här, men kvalitetsjordar är ju ämnet... Vart hittar man bra respektive dålig jord hos sådana leverantörer? Det är inte lätt att direkt se en jords kvalitet genom att bara titta på priset och sedan på jorden. Några tips?
När det gäller Hasselfors kan man själv köra till fabriken och få önskad blandning i bulk (lösvikt). Men då ska man ju ha hyfsat nära dit (som jag  )
Källtorpet L&T
25-05-2009, 23:23
om vi nu ska prata Hasselfors så levererar dom lösjord med lastbil. jag körde för några år sedan åt en åkare som hade väldigt mycket leveranser ifrån Hasselfors i Vagersta (mellan Västerås och Sala) till Stockholm, en resa om på ca 20 mil enkel resa... vi hade med oss ca 35 ton i vändan uppdelat på 3 contianers... en del jordhandlare så tar dom analyser med jämna mellanrum. där kan man ju se vad det innehåller. det är oerhört svårt att se om en jord är bra eller dålig. och ett jordprov kostar en slant om man skickar det på analys. det finns ju diverse labratorier som utför analyser, här är ett exempel: http://www.eurofins.se/tjaenster/lantbruk/jord/tradgard.aspxhttp://odla.nu/artiklar/jord_att_odla_i_5.shtml
Malin_MeL
26-05-2009, 07:09
Hittade ett test som är gjort på olika jordar i påse http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6225
smuleborg
27-05-2009, 18:26
CITAT (Malin_MeL @ 26-05-2009, 08:09)  Hittade ett test som är gjort på olika jordar i påse http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6225Intressant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|