milo
Äntligen har jag fått tag i gamla fönster (fick endast ge två smörgåstårtor som betalning!), så nästa sommar ska det byggas växthus!

Det är 16 fönster, 65x130 cm, dubbelglas, en del har persienn, en del går att öppna.

Frågan är - ska jag ha kvar fönstren dubbla? Om jag delar dem så kan jag ju bygga ett större växthus, men blir det för kallt/ostadigt/sårbart...? Jag vill bygga ganska stort, så jag får gott om plats både för växter och för ett litet bord med 1-2 stolar.

Vilka är fördelarna med dubbla fönster? Räcker det med enkelfönster? Jag bor i Mälardalen, på landet, men inte alltför blåsigt.

Jag är tacksam för alla råd och all inspiration ni kan avvara.

Må gott i vårsolen!
/Milo

Preussen
jag hade kört med enkla fönster och större yta till växthuset. vill du isolera bättre kan du alltid bubbelplasta inomhus.
ABCiV
Håller med föregående talare och persiennerna kan du klippa sönder till märkespinnar till krukorna!
milo
Fick fler fönster än väntat. Har nu 20 st, därför behåller jag dem dubbla.
Tack för tipset om persiennerna! Jag återvann en hel hop i helgen och har nu märkpinnar och blompinnar för en hel livstid.

Har startat en blog om växthusbygget och mitt pallkrageland. Där ska jag dokumentera det hela är det tänkt...
http://kajstradgard.blogspot.com

Må gott!

/milo
blomkronan
CITAT (milo @ 18-05-2009, 18:12) *
Fick fler fönster än väntat. Har nu 20 st.

Otroligt tummenupp.gif grattis till fönsterna, ska bli kul att få se hur det blir smile.gif
Lycka till
GME
Då får jag väll avvika lite ifrån den allmänna opinjonen laugh.gif jag hade behållt dem dubbla, snacka om att kunna förlänga växt säsongen, persienerna tja om de fungerar = ingen kalkning längre, kan man med enkelt vridning bestämma graden av infallande sol wink.gif

Men till sist en smak sak, för och nackdelar med alla varianter smile.gif

Grattis till det överkommliga priset smile.gif

Ställ dem nu så att du inte får röta i karmarna tills det är dags att bygga wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon