Liten77
Jag läste precis att aska höjer pH-värdet, och inser att jag nyligen hällt ut aska på bärbuskarna, inkl de två amerikanska blåbären. När jag sa det till min sambo såg han skamsen ut och sa att han alltid hällde aska där. Vad ska vi göra nu??? Går det att sänka pH med typ citronvatten e dyl? Är det bråttom? Kommer buskarna att dö, eller bara må lite dåligt ett tag?? Hjälp!

MvH

Lena
EKLO
Jag skulle gödsla med rhododendrongödsel och vattna med regnvatten. Tror inte det är nån fara.
Liten77
Tack för snabbt svar! Tror du att det är bråttom, eller tar det ett tag innan askan förändrar pH?
Aqvakul
Om du rakar bort det översta lagret lite försiktigt och lägger på rhododendronjord eller ogödslad torv. så blir det säkert bra.
Gunilla T
..eller så kan du försiktigt mylla ner lite okalkad och ogödslad torv runt buskarna - då sker en kemisk reaktion som sänker PH värdet - vattna. Eller om du har tillgång till tallbarr, strö över jorden, tallbarren gör jorden sur.

Gjorde en felplantering en gång av en tall som ville ha lågt Ph i jorden, barren blev snabbt bruna och jag insåg mitt misstag. Med torv och tallbarr så fixade det sig..
Azur
Jag vet inte om nån har informerat blåbären om att de inte gillar kalk - jag både kalkade och strödde rejält med vedaska på blåbärsbuskarna som brett ut sig bakom huset förra sommaren, med förhoppningen att de skulle dö, men de verkar i alla fall fortfarande må tack bra. Vår mark är dessutom naturligt kalkrik. Och mycket blåbärsrik.
Aqvakul
CITAT (Azur @ 04-05-2009, 22:11) *
Jag vet inte om nån har informerat blåbären om att de inte gillar kalk - jag både kalkade och strödde rejält med vedaska på blåbärsbuskarna som brett ut sig bakom huset förra sommaren, med förhoppningen att de skulle dö, men de verkar i alla fall fortfarande må tack bra. Vår mark är dessutom naturligt kalkrik. Och mycket blåbärsrik.

Jag undrar om det inte är så att det just är amerikanska blåbär som är kalkskyende , men inte våra inhemska...
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 04-05-2009, 22:25) *
Jag undrar om det inte är så att det just är amerikanska blåbär som är kalkskyende , men inte våra inhemska...

Jag tror du har rätt. Annars växer alla de svenska blåbären i helt fel miljö giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon