EKLO
I södra Bohuslän upptäckte jag i helgen av en slump två blommande träd i skogen (blandskog, nära havet). Säkert nån fågel som en gång släppt kä'rnor eller frön, men hur tar man reda på vad det kan vara? Det är två helt olika arter - den ena med tydligt rosa blommor, ganska spetsiga kronblad och liksom "glest" mellan kronbladen i blomman. Det andra trädet blommar vitt, med mer rundade kronblad och blommorna ä tätare flockar. Båda ganska spensliga träd på kanske 3-4 meter, stambasen kanske en decimeter i diameter. Glömde fundera över hur bladen ser ut - så jag begär inte att någon ska kunna artbestämma på den här vaga beskrivningen - men till vilken bok eller nätsida ska jag gå för att kunna undersöka arten tro?
Piccante
digiflora tycker jag verkar vara ett hyfsat hjälpmedel på webben.
EKLO
Tack Markus, det vita tror jag med denna floras hjälp är ett surkörsbär - den rosa vete tusan...
Andypandy
CITAT (EKLO @ 04-05-2009, 21:49) *
Tack Markus, det vita tror jag med denna floras hjälp är ett surkörsbär - den rosa vete tusan...

Hur ser du skillnad på surkörsbär (typ skuggmorell) och vanlig körsbär?
Vanligt med självsådda (fåglar) körsbärsträd i skogen, åtminstone där jag bor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon