Annlo
Nu har två av mina stackars orkidéer fått fula fläckar på bladen ohmy.gif ! Vad i hela friden kan det vara?? Jag har dem visserligen i söder fönster men har alltid persiennerna nere när solen skiner, så vad tror ni, är det solfäckar? Det har blivit fält stora som 5 kronor och där blir bladet tunt som papper... Men för övrigt mår de prima!!

Hälsningar Annlouice
lolo
Hej Annlo (min namne minsann! tongue.gif )!

Utav din beskrivning att döma verkar det vara nån slags svamp som drabbat bladen. Detta leder till mörka, brunsvarta prickar på bladen, vars yta blir torr och "knastrig". Vad är det för orkidé du har? Jag hade problem med detta med en Ballerina Epidendrum, och tog då sticklingar av den del av plantan som fortfarande inte fått detta angrepp och stoppade sticklingarna i vitmossa/vanlig orkidekompost, vilket gav bra resultat även om det tog lång tid.

Orsaken till detta är övervattning, vilket tyvärr är vanligt under den årstid som kommer.

Hoppas att du har fått hjälp!

/Ann-Louise i Umeå

smile.gif
Annlo
Hej Annlouise!!
Jag tycker inte att jag har övervattnat, då de får ett dopp i krukan var 10-11 dag!? huh.gif Men det är en vanlig Phalae...ja,du vet brudorkidéen kallas den väl?? (Jag var sjuk på latin kursen i skolan tongue.gif )
Men vadå sticklingar, det är ju bara en planta i varje kruka, eller har jag missat något??
Det är bara på det nyaste bladet i varje kruka som blivit drabbat, med en fläck vardera. Trist när de är så fina för övrigt..

Hälsningar Annlouice
(Annlouise i Umeå: Kallas du för lolo? det gör nämligen jag också!! )
Alpiner i Halmstad
Kom skadan samtidigt och på samma sida av plantorna kan det vara brännskador. Brännskador uppstår när en bladyta står vinkelrätt mot solen. Efter skadan blir den skadade delen mörk och torr och fläcken blir inte större.
En skada som beror på svamp eller bakterier är ofta mjuk och sprider sig.
Fläcken har ofta olika färg från mitten och utåt.
Misstänker Du en svamp -eller bakterieinfektion kan Du skära bort den skadade delen till frisk bladmassa och pudra med lite mald kanel eller kolpulver.
Växer den angripna ytan kanske Du bör kapa hela bladet.
Du nämner att fläckarna är pappersliknande, ser fläckarna ut som smörgåspapper har Du haft besök av sniglar.
M.v.h. Bernt
lolo
Jag ser fram emot att höra från dig igen, Annlo. Kanske du har fått ett problem som jag aldrig än stött på, men som är viktigt att veta. Har själv några phallisar och Ballerina Epidendrum.

/Ann-Louise
Annlo
Hej Bernt!
Jag tycker inte att fläckarna breder ut sig, så jag får väl hoppas på att det är brännfläckar, men jag håller även med om att fläcken i mitten ser ut som papper (Typ rispapper) men jag kan väl aldrig tro att jag ska ha kunna haft sniglar utan att sett detta?? Kan ju även tillägga att den ena plantan fick fläcken bara någon vecka efter inköp, och den andra varit i min ägo längre...Men berätta gärna om du har mer info om dessa sniglar...brrr..

Hälsningar Annlouice wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon