Full version: Fixa befintlig damm
T3ZZ
Hej!
I år tror jag att det är dags att fixa vår befintliga damm. Den är ca 50 cm djup och kanske 5*20m. Vi ska fylla igen halva dammen då den ligger farligt nära ett uthus och är därmed på att rasa ned i dammen.
Nu kommer frågan hur vi ska göra med botten av den damm biten som blir kvar. Det finns massvis med grodor/paddor, skräddare, trollsländor och alltmöjligt i dammen som vi jätte gärna vill ha kvar. Dammen är inte alls rolig nu utan helt enkelt bara ett hål fyllt med vatten, det är en damm som funnit där sedan huset byggdes på slutet av 1800-talet. Så det finns ju ingen duk i botten.
Jag skulle vilja plantera massa näckrosor och andra härliga blötväxter. Men hur gör jag? Det står massvis med stora träd runt om, ska vi ta ner dessa?

Jag har ingen bra bild men jag kan ta en om det gör det enklare att svara på frågorna.

Bästa hälsningar
GME
Hej

Vattenlivet återhämtar sig ganska snart, skräddare och dykare är flygburna och flyttar snart in igen, lika så grodorna även om de nu inte flyger wink.gif
Larver m.m kommer ju tillskada men som sagt det återhämtar sig raskt till nästa år och trollsländor m.m kommer du att ha i år ändå smile.gif

Ska du inte gräva om hela dammen så kommer ju bara den delen som berörs att påverkas, är det en naturlig gropp i marken så antar jag att du kan fylla ut den delen du vill och dammen krymper helt enkelt, frågan e juh hur vatten sjuk den del en du fyller ut blir efteråt.

Kanske läge att grunda med sten, makadam, grus och sand sedan toppa med jord.

Träden, tycker du dessa är missprydande, skapar för mycket skugga eller skräpar ner kanske avverking är på sin plats annars låt dem stå. Det tar en faslig tid att fixa till nya om man skulle ångra sig wink.gif

När det gäller växter så gäller det ju somvanligt att försöka skapa den biotop som de kan acceptera så du får studera vad de vill ha och sedan utifrån det titta på växtplatsen vad som kan behövas att göras eller helt enkelt pröva och se hur det går smile.gif
Azur
Om ni vill gynna grodor & salamandrar så gillar de sol. Dvs om dammen är helt skuggad är det till fördel för dem om du tar bort en del träd på dammens sydsida, så solen når.
Ni får kolla, men jag skulle tro att en damm som stått utan underhåll sen 1800-talet förmodligen har samlat på sig en meter eller så med dy & nedfallna löv. Dvs vill ni fördjupa dammen är det nog inte så svårt att göra.
Var bara medvetna om att om ni sätter in fisk är dammen inte längre acceptabel för salamandrar, och kräftor att den inte heller är acceptabel för grodor.
T3ZZ
CITAT (Azur @ 06-05-2009, 09:57) *
Om ni vill gynna grodor & salamandrar så gillar de sol. Dvs om dammen är helt skuggad är det till fördel för dem om du tar bort en del träd på dammens sydsida, så solen når.
Ni får kolla, men jag skulle tro att en damm som stått utan underhåll sen 1800-talet förmodligen har samlat på sig en meter eller så med dy & nedfallna löv. Dvs vill ni fördjupa dammen är det nog inte så svårt att göra.
Var bara medvetna om att om ni sätter in fisk är dammen inte längre acceptabel för salamandrar, och kräftor att den inte heller är acceptabel för grodor.

Men hur ska jag göra med botten? Ska vi lägga i nån matta? Eller är det bäst för djur livet att inte göra det? Vi kommer nog inte plantera några fiskar som det ser ut nu.
Hur gör man med växter som man vill plantera?
GME
Damm duken är tillför att få vattnet att stanna kvar och jag får intrycket av att du har en damm med vattnet i så någon duk skulle du ju inte behöva då.

Fördelen att köra utan duk är att växter kan etablera sina rötter på ett mera naturligt sätt i botten eller ikanterna av dammen.

Ska du lägga duk så får du börja med att tömma dammen gräva ur den och sedan ev. fylla på med sand för att säkerhetställa att inga vassa stenar eller rötter kommer åt duken, sedan en täck duk och slutligen den vattentäta damduken.
Det blir prcis som om du anlade en helt ny dam.
Växteran får du sedan plantera i krukor med näckroslera o.s.v. det vill säga du får skapa en växtplats till alla växter du vill ha i, det slipper du i vissmån i en dam utan dam duk smile.gif

Hur man planterar, jag har helt slutat att köpa dessa special krukor för dammar, jag finner att det går lika bra med en vanlig kruka, den ska dock vara stor 30-40 cm idiameter och den ska ha hål i botten sedan i med något spärrskickt som mull eller lite skärvor överhålen i med leran plantera näckrosen och avsluta med ett täcklager fint grus eller lite grövre sand.

Med tiden kommer näckrosens rötter att treva iväg utanför krukan och hitta sin egen väg. några näringskulor har jag inte heller använt, det finns så mycket mums ändå i min damm med fiski, anorlunda kan det ju vara om man nu inte har fisk i. däremot tillför jag lite trädgårdskalk till vattnet via en liten bäck som jag anlagt, detta för att tillföra karbonater, jag har mycket mjukt vatten och karbonaterna behöver växterna och vattnet som ph buffert.

Lycka till smile.gif
T3ZZ
CITAT (GME @ 06-05-2009, 17:18) *
Damm duken är tillför att få vattnet att stanna kvar och jag får intrycket av att du har en damm med vattnet i så någon duk skulle du ju inte behöva då.

Fördelen att köra utan duk är att växter kan etablera sina rötter på ett mera naturligt sätt i botten eller ikanterna av dammen.

Ska du lägga duk så får du börja med att tömma dammen gräva ur den och sedan ev. fylla på med sand för att säkerhetställa att inga vassa stenar eller rötter kommer åt duken, sedan en täck duk och slutligen den vattentäta damduken.
Det blir prcis som om du anlade en helt ny dam.
Växteran får du sedan plantera i krukor med näckroslera o.s.v. det vill säga du får skapa en växtplats till alla växter du vill ha i, det slipper du i vissmån i en dam utan dam duk smile.gif

Hur man planterar, jag har helt slutat att köpa dessa special krukor för dammar, jag finner att det går lika bra med en vanlig kruka, den ska dock vara stor 30-40 cm idiameter och den ska ha hål i botten sedan i med något spärrskickt som mull eller lite skärvor överhålen i med leran plantera näckrosen och avsluta med ett täcklager fint grus eller lite grövre sand.

Med tiden kommer näckrosens rötter att treva iväg utanför krukan och hitta sin egen väg. några näringskulor har jag inte heller använt, det finns så mycket mums ändå i min damm med fiski, anorlunda kan det ju vara om man nu inte har fisk i. däremot tillför jag lite trädgårdskalk till vattnet via en liten bäck som jag anlagt, detta för att tillföra karbonater, jag har mycket mjukt vatten och karbonaterna behöver växterna och vattnet som ph buffert.

Lycka till smile.gif

Tack =).
Nu har jag blivit mycket klokare =D. Tackar igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon