sjöbäcken
05-05-2009, 07:24
Hej! Ja, som frågan lyder; vilka växter mår bra av aska? Vi eldar med ved och har därför en del aska som jag funderar på om den går att återanvända i trädgården. Några tips? Ska den grävas ner i jorden runt växten eller strös ovanpå jorden?
Vinbär och krusbär gillar aska sägs det. Jag brukar strö några deciliter på jorden under mina bärbuskar några gånger om året. Mylla ner och vattna. Lite aska strör jag på de land som inte ska ha potatis - men ta inte för mkt. Någon har sagt att som puder på en kaka är lagom, men jag vet inte hur kvistigt det där är. Jag strör ut, men passar mig för att ta mycket. har kanske inte märkt så häpnadsväckande resultat, men har blivit av med askan!
Aska är rikt på kalcium och ska därför ges till växter som gillar kalk. Det funkar alltså till de flesta utom just surjordsväxter som rhododendron.
Det är viktig att det är ren ved man har eldat och inte något med målarfärg, plast eller annat, för då bildas det tungmetaller som absolut inte är nyttiga att hälla ut i trädgården.
Små mängder som myllas ner i jorden, det får inte bildas stora högar. Puder på kakan låter som ett bra tips.
Hej
Jag undrar om det är någon skillnad på aska efter barrved och t.ex. björkved, har "hört" att det ska vara det.
Hej
Hur många gånger per vinter kan man strö detta på växterna? Gör det något om det finns lite spikar i askan? Det går ju att rensa bort sen på våren.
Hälsn Tepa
officinalis
21-10-2009, 08:50
Vanliga järnspikar är nog inga problem skulle jag tro. Har t.om. för mig att någon grävde ned rostiga järnspikar bland sina rosbuskar för att få rikare blommor. Men kanske är ett gammalt bondtips bara?
Aska innehåller också ganska höga halter kalium. Så borde vara bra till kaliumkrävande växter.
Gunilla T
21-10-2009, 10:52
Spikar gör väl ingen skada men vad har de varit spikade i?
Aska är starkt alkaliskt, alltså frätande i höga doser så det bör man vara försiktig med. Höjer pH värdet också eftersom det är basiskt.
Hej Gunilla
Vet inte exakt var de varit spikade i. En del rivningsbråte och gamla lastpallar iaf.
Hälsn Tepa
Gunilla T
21-10-2009, 15:42
Okej, då är det svårt kanske att veta vad de innehåller. Tänkte bara på att inte använda aska om man eldat upp miljöfarligt avfall - jag kan inte detdär med färger och inpregnering och vad man bör akta sig för.
Någon annan som vet? Lastpallar idag är väl inte inpregnerade men hur var det tidigare?
Hej
Så gamla var nog inte pallarna, några år, kanke. Ingen impregnering heller, helt vanligt obehandlat omålat trä.
Hälsn Tepa
Hej
Jag läste idag att Magnolia och Rhododendron tycker inte om kalk, men 2 kilo stallgödsel och några nävar av vardera aska, benmjöl och stenmjöl per kvadratmeter är en bra början för fruktsättande plantor och rotfrukter.
H:bassam
smuleborg
22-10-2009, 22:16
CITAT (Gunilla T @ 21-10-2009, 16:42)

Okej, då är det svårt kanske att veta vad de innehåller. Tänkte bara på att inte använda aska om man eldat upp miljöfarligt avfall - jag kan inte detdär med färger och inpregnering och vad man bör akta sig för.
Någon annan som vet? Lastpallar idag är väl inte inpregnerade men hur var det tidigare?
Om man inte vet vad askan "innehåller", använd inte askan. Så ser jag på saken.
Vi använder sparsamt kamin-aska som jordförbättrare (aska från - av oss klyven - björk och lite asp och fura i närområdet).
silverräv
02-11-2009, 12:40
Hej
Aska från lövträd är bra, inte barrträd.
Jag använder det till alla bärbuskar och fruktträd.
Inte till jordgubbar men väl hallon.
Men som sagt enbart från "ren" ved.
smuleborg
02-11-2009, 20:29
CITAT (silverräv @ 02-11-2009, 12:40)

Hej
Aska från lövträd är bra, inte barrträd.
Ja nu när du säger det så... Vi får hantera furan, kanske 10 % av beståndet (sprakat så gott i brasan), i särskild ordning. Tack!
Håller med tidigare skribenter om försiktighet; första trädgårdsåret strödde vi ut mängder av vedaska, man lär sig under resans gång... Gunilla T skrev i en annan tråd, ta först reda på vilken jord du har! Förlåt Gunilla T, jag har nog inte citerat dig rätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.