Full version: Är detta ogräs?
Emm_
Hej,

jag är ny här. Har precis flyttat till hus och därmed fått en liten trädgård på köpet! Underbart!

Jag är inget proffs, utan snarare nybörjare, så jag har inte så mycket koll. Men jag vill gärna lära mig.
Jag har inte gjort några drastiska åtgärder åt min rabatt jag har på baksidan, då jag gärna vill se vad som finns där innan jag börjar gräva upp/plantera nytt osv.

Nu har det dykt upp en hel del saker i rabatten, och jag vill ha lite hjälp att identifiera vad de olika växterna är för något. Särskilt intressant är ju om det är ogräs som jag borde rensa bort så de inte tar över helt.

Nu kommer min första undring... Dessa små liven har börjat "ploppa" up överallt i min rabatt (bild nedan). Men VAD är det, och ska jag hålla efter det på något sätt?

Ska även nämna att jag har satt en del fröer på platser där inget har kommit upp i rabatten ännu, men nu kommer dessa (växer så det knakar) på de flesta "tomma" ytorna.

Tacksam för svar.

Vad är detta?
Katten maja
Ser ut som violblad men det beror nog på vilken zon du bor i för längre söderut från mitt håll då så är de nog överblommade och norrut har de väl inte kommit än skall väl tilläga jag bor i gävle
Emm_
Jag bor i Göteborg. Kan tillägga att den högsta (hittills) är ca 20 cm hög och det ser inte ut som den kommer sluta växa.

De är aningen "rangliga" och ser yt att kunna behöva lite stöd. Någon form av klätterväxt?
Emm_
Någon annan som har ett förslag på vad det kan vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon