gavagai
05-05-2009, 07:37
Vi är nybörjare på det här med odling och har just skaffat en odlingslott. Vi tänkte odla potatis, morötter, sallad, persilja, rädisor och lite enkla sådana grönsaker. Sedan ska vi väl ha lite blommor också. Jag tänker mig att det blir lite vanliga sommarblommor. Men vilken jord ska vi ha? och extra näring? Är det skillnad om man odlar i pallkrage eller direkt på marken? och ska vi i pallkragarna bara ha ny jord (och ingen från lotten), eftersom lotten varit full av ogräs och det är väldigt svårt att få bort alla rötter och små rester?
Jättetacksam för alla tips!
Det är väldigt roligt att odla grönt, och gott blir det ju!
Ingen av de grönsaker du nämner är särskilt näringskrävande. Själv odlar jag på friland, och brukar bättra på jorden genom att lägga gräsklipp och allsköns annat "grönt" på jorden mellan plantorna. På så sätt får jorden gödning (täckodling kallas det), och täcket håller också nere ogräset till mini, och håller fukten bättre (men kan vara ett gissel om man har sniglar, har jag förstått).
Lite biobact eller liknande myllar jag ner på våren - men inte bland potatisen för det mesta, de klarar sig ändå. Potatis ska inte gödslas på våren sägs det, men ibland får jag tag i kodynga och lägger över alla land på hösten. Potatis är f ö bra att odla om man vill få bukt med ogräs, eftersom de skuggar så bra.
Att bli av med ogräs är ju alltid bra, särskilt om det är flerårigt som kirskål och kvickrot. Där finns väl inga genvägar egentligt, gräva och rensa. I pallkrage slipper du det förstås, om du köper ny jord. Komplettera med "ko på påse" när du fyller kragarna, så har du näring och bättre jord.