gavagai
Vi håller på och gräve upp vår nya odlingslott, som var full av ogräs som fått växa sig starkt under flera år innan vi fick den. Men så hittar man ju en del som inte riktigt är ogräs. Det enda jag är helt säker på är tulpanerna som sticker upp lite överallt (är nybörjare på det här, men känner i alla fall igen tulpaner happy.gif ). Ska jag bara gräva upp allt runt dem då och låta dem stå kvar, eller kan man flytta dem på något vis? De står ganska utspritt och man kan hitta en här och var.

Sedan finns ju en massa annat också, som ser ut som om någon någon gång planterat det, men det får jag väl återkomma med. Kanske kan gå dit och ta lite kort idag. Jag antar att man kan flytta en del, medan annat är svårare att få att överleva. Men det som är kvar i den där ogräshögen kanske ändå är rätt livskraftigt. biggrin.gif ).

Tulpanerna förresten, hur ska jag göra för att de ska må bra? Gödsel, ny jord eller liknande?

Kommer att behöva mycket tips framöver. Jättetack att ni finns! thanks.gif
Emm_
Hej,

jag är också nybörjare. Men jag har tidigare flyttat på tulpaner och påskliljor. De är ju lökar nere i jorden som är ganska enkla att flytta dit man vill ha dem. Utspritt eller inte, det kan man ju göra som man vill.

Antagligen ska man vänta tills de är överblommade innan man flyttar dem egentligen, men de klarar sig nog om du vill flytta dem nu.

Vad jag har märkt har mina tulpaner inte varit så kräsna. De överlever utan extra gödning eller ny jord.

Hoppas något proffs kan svara också, för jag vet ju inte helt 100. Delar bara med mig av mina erfarenheter. smile.gif
smuleborg
Vänta med flytt till tulpanerna vissnat ner. Det kan funka ändå, men...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon