|
Full version: Samköp pioner
ingrids
05-05-2009, 09:23
Jag hittar bara de pioner jag verkligen vill ha på http://www.adpeonies.com. Deras villkor för utrikes beställningar är att man beställer för minst 250 dollar och så tillkommer 50 dollar för de intyg som behövs för att skeppa växter, dessotuom frakt. Poängen med A&D Nursery är att de har pioner jag inte lyckats hitta i Europa. Jag är villig att ligga att organisera det hela men jag kommer inte att köpa pioner för mer än ca 100 dollar själv så jag undrar om någon annan hakar på. Jag löser då fraktandet inom Sverige.
Katten maja
05-05-2009, 09:37
Tittade på länken verkligen spännande sorter men tyvärr har jag inte plats  vilket är synd då jag älskar pioner. Har du även tittat på Krukpes hemsida där köpte jag mina för några år sedan de har över 350 sorter så det finns en del. http://guldsmedsgarden.se/Lycka till:)
ingrids
05-05-2009, 09:48
Ah, detta med platsbrist. Du har inte en gräsmatta eller två du kan gräva bort  . Jodå, jag brukar sukta över Guldsmedsgården men de har inte Alexander Wollcott som jag bara bestämt mig för att jag måste ha. Den pionen är faktiskt största anlednignen till att jag vill beställa från A&D ...
Agneta z5-6
05-05-2009, 22:04
Har du kollat den här sidan.......... Pionexperten
ingrids
06-05-2009, 07:48
Jodå, jag har kollat pionexperten också - vilket är en sida med både utbud och helt fantastiska bilder. Problemet är jag har bestämt mig för Alexander Woollcott och kan blir RUSKIGT envis. Det finns sorter som nästan bara finns i USA och jag har haft oturen att fastna för en sådan.
Ingen annan som känner att det finns något de bara måste ha på A&D som inte finns någon annan stans? Det blir inte så dyra pioner om man är fler, vissa ser såhär innan frakten billigare ut än jag sett på närmare ställen.
stennie
06-05-2009, 07:54
Jag skulle eventuellt kunna tänka mig att beställa lite dagliljor!
ingrids
06-05-2009, 08:14
Åh, det hade varit jättekul, de har ju en hel del fina sådana också. Problemet med sambeställning är att dagliljorna får man på våren, pionerna på hösten, så det blir två fraktkostnader (och gissningsvis två certifikat). Det är därför jag bara har pioner i den här tråden. Fast det är ju inget som hindrar att vi startar en tråd för att köpa dagliljor lagom till nästa år *host*. De har verkligen ett frestande utbud
En tanke...Har du kollat om Guldsmedsgården el. Pionexperten ifall kanske de vill köpa ihop med dig? De kanske jämt tar därifrån och tycker det vore kul att hjälpa dig med din önskning?
ingrids
06-05-2009, 08:36
Hm, det var onekligen en tanke. Jag skickar ett par mail i kväll och kollar, det är ju onekligen värt ett försök. Tack för tipset, som eventuellt gör min envishet enklare att bära.
Jag hade gärna beställt tillsammans med dig, har planer på en pionrabatt på framsidan av huset. Men än så länge finns ingen rabatt och innan vi fått all matjord på plats på baksidan lär det inte bli någon eftersom lastbilarna isf skulle behöva hoppa över rabatten  Nästa år kanske? Mvh Sara
ingrids
06-05-2009, 14:21
Menar du att man ska ha rabatten klar  . Jag kan leva med nästa år om ingen annan hakar på/det är ok med andra som hakar på. Men då hoppas jag att du är redo att shoppa loss!
Ha, ha! Nej, rabatten måste väl inte vara färdig. Det kommer dock att dröja så väldigt länge innan jag kan plantera pionerna på "rätt" ställe . Och jag har redan ett gäng pioner stående i kruka som bara väntar på att få planteras...  Med lite tur kan jag ställa i ordning rabatten nästa sommar, då bör "grovjobbet" med gångar, matjord, utfyllnad av slänt mm vara... mer klart i allafall
ingrids
07-05-2009, 10:25
Ok, såg just att du också är Ume-bo, en logistisk lättnad. Jag ser helt klart ett samköp framför mig, nästa år
Det tummar vi på  ! Du kan väl maila mig när det börjar vara dags? jazzalil@yahoo.com når du mig på. Om du hittar ngn att beställa med i år istället behöver du dock inte känna att du bundit dig till att beställa tillsammans med mig nästa år! Vet nån förresten hur man ändrar sin signatur  ? Den jag har nu gäller inte längre... jag har flyttat avsevärt längre norrut sen dess... Hälsn. Sara
Ulf Eliasson
10-05-2009, 09:24
Jag beställer från dem varje år och hänger gärna på en sambeställning.
ingrids
10-05-2009, 20:50
Suveränt - då kan du ju dessutom allt! Skickar dig ett PM. Så kul!
ingrids
11-05-2009, 08:10
Ok, då är det klart at det blir en beställning av pioner från A&D i år. Vi skickar in beställningen till dem strax innan midsommar och fram tills dess är det fritt för den som vill att haka på.
Bra, jag bor i Burträsk och har alltid ärenden till Umeå, så jag hakar på, messar vilka jag vill ha åt dig om det går bra?
ingrids
12-05-2009, 14:32
Om mess betyder PM så funkar det strålande
ingrids
12-06-2009, 12:36
Nu börjar det så sakta närma sig beställningsdags. Vi börjar bli ganska många, just nu ser det ut som sex stycken av vilka 5 från Umetrakten. Det är fortfarande fritt att haka på, kolla in http://www.adpeonies.com/, skriv här i tråden eller pma mig helst senast nästa torsdag med dina önskemål (den 18:e). Beställningen går iväg i anslutning till midsommarhelgen. Leveransen kommer i höst till min adress och folket i trakten är välkomna att hämta, eventuellt om det går att ha ett utlämningsställe. Ulf och tillkommande andra från andra delar av landet får postpaket.
Pankoonia
15-06-2009, 08:38
Ingrid
Jag har PM:at dig.
CITAT (ingrids @ 05-05-2009, 10:23)  Jag hittar bara de pioner jag verkligen vill ha på http://www.adpeonies.com. Deras villkor för utrikes beställningar är att man beställer för minst 250 dollar och så tillkommer 50 dollar för de intyg som behövs för att skeppa växter, dessotuom frakt. Poängen med A&D Nursery är att de har pioner jag inte lyckats hitta i Europa. Jag är villig att ligga att organisera det hela men jag kommer inte att köpa pioner för mer än ca 100 dollar själv så jag undrar om någon annan hakar på. Jag löser då fraktandet inom Sverige. Glöm inte bort att varorna förtullas, kan bli en riktigt otrevlig överraskning så kolla upp vad det kan kosta! Lycka till! Maria som är sugen på narcisser från England (wow vilket utbud!)
ingrids
18-09-2009, 08:15
Paketet är på väg till Sverige - stilla jubel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|