Full version: hembyggd kompost
villa-sandberg
Äntligen är min kompost på gång! Pappa håller på att snickra för fullt. Ska bli så kul att komma igång!

Har en liten fundering på underlaget. Har kollat lite olika ritningar och sett nån ligga lite upphöjd på typ ribbor (mullbanken) eller är det att föredra att typ gräva bort grässvålen så den kommer ner lite? Kanske luktar mindre då? Grus under? Hade tänkt sätta finmaskigt nät under för att hålla odjuren borta, plast eller stålnät att föredra? Tänkte sedan impregnera med roslagsmahogny eller har någon ett bättre förslag så mottages tips tacksamt! Skulle egentligen vilja ha en mer grå ton... ska nog ta en tur till färgaffären och få tips oxå.

Sedan tänkte jag ha en spaljé bakom och försöka sätta klätterväxter för att täcka in den lite, tänkte mig kaprifol. Tror ni att det blir nåt problem med lakvatten?

Mycket funderingar blir det även om det finns massor med bra tips sedan tidigare trådar!
Har redan börjat spara hushållets grönsaksavfall, känns inte bra att kasta resurser... rolleyes.gif

// Eva
KURT
Trädgårdskompost? Då behöver man inget när i botten eller ha den upphöjd eller något.
pianja
Odjuren äter sig igenom plast, så stålnät är nog att föredra.
villa-sandberg
Hopps, lite otydlig kanske! rolleyes.gif
En varmkompost ska det bli, med isolering, två fack, öppningsbar framsida...

pianja... ja det kanske är så, dom är ju bra på att tugga!
noora
Du ska inte behöva oroa dig för lukten. Om komposten luktar illa är det något fel på den smile.gif Ett vanligt problemet är då att den är för blöt och kompakt så att den ruttnar i stället för att förmultna.
KURT
Nätet måste verkligen vara finmaskigt, och för att det inte skall läcka ut för mycket värme i botten så bör det nog inte vara bara jord där, grus bädd eller något isolerande material (men det måste ju vara hål i botten också).
GME
Finmaskitnät av rostfritt stål i botten max 10x10mm för att hålla muss borta, finns på lantmana etc.

Vad du har på marken under är snarare en smaksak än något annat, jag har svårt att tro att det förekommer någon luft cirkulation eller så genom komposten, (men kanske det gör det ändå vad vet jag), jag byggde dock med trä ribbor med 2-3cm sprigor imellan och uppe på dem la jag stålnät (6x6 mm om jag minsrätt), det funkade fint, lite vatten kommer ju att ev. rinna ner men det blir inga mängder för då regnar det antagligen in och näringen rinner ur och du kommer få en blöt äcklig sörja som lucktar pyton. fuktigheten får man se efter själv och vid behov tillsätta tort träspån eller vattna lite.
Jag isolerade inte nedåt men det skadar säkert inte, men okey bor man i zon 9 så behövs antagligen värmeslingor också så lite vart man bor avgör ju såklart smile.gif

Kontrollera att möss eller annat inte kan ta sig in direkt eller gnaga sig in genom springor vid ev. lock o luckor.
Tänk också på att du ska kunna röra om lite då och då i komposten för att syresätta det hela och blanda in träspån för att balansera kol/kväve förhållandet (binda kvävet till jordelivet wink.gif så gör den inte förhög (suck man lär av sina misstag *ler* )

lycka till smile.gif
villa-sandberg
Tack för tips!
Bra tanke där med att det inte ska läcka ut värme i botten Kurt. Pratade med en bekant som oxå byggt och dom hade faktiskt grävt ner den ca 2 dm i marken och det funkade fint. Om det ska kunna vara maskar i så kanske dom oxå vill ha markkontakt så det får det nog bli.
Kan tänka mig att det är lite meck innan man får snurr och balans på det hela *trial and error* eller vad dom säger... det blir till att lusläsa alla trådar o googla lite. smile.gif
Undrar om torvmull och träspån ger samma effekt på kol/kväve halt?

Man behöver vara både byggkonstruktör o kemist för det här... wink.gif
GME
CITAT (villa-sandberg @ 06-05-2009, 10:04) *
Man behöver vara både byggkonstruktör o kemist för det här... wink.gif

heheh ja och biolog o aggronom wink.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon