Husihelvete
05-05-2009, 11:28
HJÄLP!!!!
I gräsmattan som vi rullade ut förra året har det nu kommit häxringar. Vad ska man göra för att bli av med dem? Finns det något bra medel eller fiffig metod? Snälla hjälp oss, vi kan inget annat än handfallna se på när ringarna bara blir allt fler.
Katten maja
05-05-2009, 11:40
Hittade följande på nätet:
Ofta tyder uppträdandet av svamp i gräsmattan på dålig näringstillgång. Ibland kan man bara genom gödsling och flitig vattning minska risken för angrepp eller hjälpa till att dölja de värsta symtomen. Man bör tänka på att inte gödsla med kväve senare än i början av augusti annars blir risken för angrepp av gråmögel mycket stor. Då gräsmattan iordningställs bör man se till att eventuella stubbar och trädrötter noggrant tas bort.
Om det nu uppträder ringbildande eller enstaka svampar i gräsmattan kan man pröva följande åtgärder. Med en grep gör man tätt med hål i grästorven där svamparna växer och minst 30 cm utanför ringen. Trampa ner grepen, 10-15 cm mellan sticken. Tillför sedan ca 700 g jordbrukskalk och 15 g diammoniumfosfat (finns på apoteket) per m2 och vattna mycket rikligt. Upprepa behandlingen några gånger under juli-augusti. Enbart riklig vattning av den sönderstuckna ytan, var dag under en månads tid, kan ge goda resultat.
När väl svamparna är borta får man i flertalet fall räkna med att göra om gräsmattan på behandlade ytor, eftersom gräset har dött fläckvis och ogräs har tagit dess plats.
Det finns för närvarande inga kemiska medel mot häxringar.
Hoppas ni får bukt med det
Husihelvete
05-05-2009, 11:46
Att det skulle bero på dålig gödsling har jag svårt att tro. När mattan anlades sent förra året så grundgödslades gräsmattejorden ordentligt. Gräsmattan har fått en giva gödsel nu på våren också och därefter så har angreppet börjat.
Jag ska testa med grep, vattenslang och kemikalier så får vi se vad det ger. Vad gör man om angreppen blir fler eller om ringarna växer?
Plocka svampen och ät den, den är god om det är nejlikebroskskivling. En av de godaste svamparna att smörsteka och ha på smörstekt bröd.
Vi hade förresten rätt många häxringar för två år sedan, men i fjol hade vi nästan inga. Det enda jag kan komma på är att det var alldeles snustorrt fram till augusti, men det hjälper väl kanske inte dig.
Katten maja
05-05-2009, 12:44
Kom på en sak

kolla i bladen Fakta fritid trädgård från SLU(sveriges lantbruksuniversitet) man kan beställa enstaka nummer där kan det stå nyare forskning som de har gjort och du kan få tips om hur du blir av med häxringarna.
Jag har haft mycket nytta av dem då det står mycket nyttigt om trädgård i dem.
Red Top
05-05-2009, 14:30
Det här har jag hämtat från radions Odla med P1. Hade för mig att jag hört det. Försöker alltid lyssna på Odla med P1. Alltid lär man sig något
"Fråga:Hej Odla med P1!
Detta mysterium hoppas jag ni kan lösa åt mig! Hur kan det komma sig att vi har fått dessa ringar av lite kraftigare gräsväxt i vår gräsmatta? Det frågar Björn Cobdal i Delsbo." "Svaret från Maj-Lis Pettersson är: Detta är inget mysterium, utan så kallade häxringar, orsakade av svamp!
Under marken finns ett svampmycel, som sprider sig ringformigt. Ibland syns svampens fruktkroppar ovan jord, men i det här fallet finns mycelet bara under gräset där det bryter ned växtmaterial, som fungerar som extra gödning. Det är därför gräset är grönare och frodigare i ”ringen”. Man kan prova att bekämpa häxringar (synliga, eller underjordiska) med samma sorts anti-mögelmedel(Atamon, min kommentar
) som används vid till exempel syltning och saftning. Det blandas ut med vatten - koncentrationen kan variera mellan två matskedar per vattenkanna - till tre flaskor! (Bäst är kanske att lägga sig någonstans mitt emellan.) Sen vattnar man utmed ringen ett par gånger under växtsäsongen.
OBS! Detta är inte vetenskapligt testat - men många har provat, och tyckt att det fungerar."Om Maj-Lis Pettersson, för den som inte redan vet: Maj-Lis Pettersson är en av våra främsta experter på växtskydd. Hon är hortonom och stadskonsulent vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, och har i många år arbetat med diagnos av växtskyddsproblem och rådgivning.
Piccante
05-05-2009, 19:29
En nackdel med kemisk bekämpning är att det riskerar slå ut all svamp i gräsmattan även de nedbrytande svampar som är nödvändiga för ämnesomsättningen i marken. När antalet arter minskar ökar risken för at ten art tar över och dominerar. Just bristen på konkurrens i en helt ny gräsmatta gör att det lättare blir häxringar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.