|
Hej,
Jag är ny här och ska precis skriva på för en odlingslott på ca 50-100 kvm. Det finns flera att välja mellan, dels sånna som är uppharvade i höstas och dels sånna som är gräs. Vilken skulle ni välja? Jorden är lerjord och det lät inte som om någon brukat de på ett par år. Jag vill ju odla i år, vår, nu :-) Vad ska jag göra för att med enklaste medel kunna genomföra det?
Jag vill främst odla grönsaker; morötter, ärtor, rödbetor, bönor, potatis, palsternacka, sallad, gurka för inläggning, jordgubbar, örter (dill, persilja, gräslök) Är det något av det som är för "sent" att så nu de närmsta veckorna? Jag bor i Stockholm.
Många frågor, tacksam för svar :-)
Katten maja
05-05-2009, 13:05
Jag skulle ta den som är uppharvad okej att du antagligen får gödsla lite men samtidigt om den legat i träda så har ju jorden vilat. Om du tar den med gräsmatta kan du få lite otrevliga maskar som gärna lever i gräsmattan och ger sig på potatis kommer inte ihåg vad de heter men de är gula och inte trevliga alls  Eftersom du bor i stockholm är det alldeles lagom att börja nu då våren nyss börjat men räkna med ett roligt jobb framöver och planera din trädgård och land.
Tulipanaros
05-05-2009, 13:27
Tänk också på vind och sol när du väljer -- så skyddat som möjligt för vinden och så soligt som möjligt är bra. Ofta är det mer vindskyddat in mot området än ut mot kanterna, eftersom de andras odlingar bromsar upp vinden. Men det beror ju också på vad som finns runt området.
Morötter, sockerärt, palsternacka, sallat, dill, persilja och potatis kan du stoppa i jorden direkt. Rödbeta borde också gå bra nu. Bönorna får du vänta med tills det är varmare. Gurka är det dags att förgro inomhus. Jordgubbsplantor köper du. Gräslök kan vara enklast att så i kruka inomhus och plantera ut när den har vuxit till sig -- om du inte köper en kruka och planterar ut, förstås.
Lycka till!
Tack för tipsen!
Vad ska/kan jag gödsla med nu, innan jag sår? Vi får inte använda konstgödsel.
Tuvalina
05-05-2009, 18:29
Vi har också nyss skaffat odlingslott, en som var helt gräsbevuxen. Om jag hade fått välja hade jag nog (såhär i efterhand iallfall) tagit en som varit uppgrävd. Uppgrävandet är tokjobbigt, om man inte väljer att använda maskin förstås.
Men roligt är det! Så lycka till med din nya lott!!
Det fanns ett tredje alternativ, en helt ny lott med ny matjord. Nackdel, den ligger längst ut, men fördelarna överväger helt klart. Nu är frågan hur stort jag ska ha, räcker det med 50 kvm för det jag vill ha eller ska jag dra på med 100 på en gång? Vad tycker ni?
Tuvalina
05-05-2009, 18:58
Jag är absolut ingen expert, har precis börjat med detta, men jag skulle nog välja en stor. Man behöver ju inte odla hela på en gång om man inte vill. Vår är 100 m2, och när den är färdiggrävd (inte i år ;-)) kommer det inte att vara nåt problem att fylla den med grödor. Sen har vi också valt att ha en del av plätten för redskapslåda, stolar, ev filt och en pallkrage.
CITAT (Tuvalina @ 05-05-2009, 19:58)  Jag är absolut ingen expert, har precis börjat med detta, men jag skulle nog välja en stor. Man behöver ju inte odla hela på en gång om man inte vill. Vår är 100 m2, och när den är färdiggrävd (inte i år ;-)) kommer det inte att vara nåt problem att fylla den med grödor. Sen har vi också valt att ha en del av plätten för redskapslåda, stolar, ev filt och en pallkrage. Var har ni lott? Nånstans i Sthlm?
Försent för åsikter, nu har jag tackat jag till 100 kvm odlingslott. Hur ska det här gå?  Har redan köpt 13 fröpåsar för plantering snarast, till det kommer potatis, lök, rabarber, jordgubbar och smultron.
Jordgubbe
05-05-2009, 21:37
Jag hyr en odlingslott som ska motsvara 50 kvm. Tyckte förra året att det varit litet att odla på och sisst när jag stegade upp visade det sig att skiljde flera kvm (men ändå samma pris för alla) så inte så noga uppmätt.
Mitt tips (om du vet vart odlingslotterna ligger) är att gå dit och bara titta någon dag och välja i lugn och ro. Det känns svårt att råda. Jag hade hellre haft en större lott men leran är jobbig att jobba med och kan ta flera år att förbättra. Vill du dessutom odla rotsaker under marken får man överväga pallkragar eller bygga upp bäddar.
Tillåter föreningen pallkragar (med/utan plastlock) eller ett öppet fönster får du ju perfekta drivbänkar.
CITAT (Jordgubbe @ 05-05-2009, 22:37)  Jag hyr en odlingslott som ska motsvara 50 kvm. Tyckte förra året att det varit litet att odla på och sisst när jag stegade upp visade det sig att skiljde flera kvm (men ändå samma pris för alla) så inte så noga uppmätt.
Mitt tips (om du vet vart odlingslotterna ligger) är att gå dit och bara titta någon dag och välja i lugn och ro. Det känns svårt att råda. Jag hade hellre haft en större lott men leran är jobbig att jobba med och kan ta flera år att förbättra. Vill du dessutom odla rotsaker under marken får man överväga pallkragar eller bygga upp bäddar.
Tillåter föreningen pallkragar (med/utan plastlock) eller ett öppet fönster får du ju perfekta drivbänkar. Jag var där idag och kollade och valde den "nya" lotten med bara matjord, ingen lera :-) Så jag hoppas det blir bra, och att jag orkar med . CITAT (Jordgubbe @ 05-05-2009, 22:37)  Jag hyr en odlingslott som ska motsvara 50 kvm. Tyckte förra året att det varit litet att odla på och sisst när jag stegade upp visade det sig att skiljde flera kvm (men ändå samma pris för alla) så inte så noga uppmätt.
Tillåter föreningen pallkragar (med/utan plastlock) eller ett öppet fönster får du ju perfekta drivbänkar.
Tuvalina
06-05-2009, 09:38
Lycka till! Tror du gjorde rätt val! :-) Vi har lott i Skarpnäck. Du då?
CITAT (Tuvalina @ 06-05-2009, 10:38)  Lycka till! Tror du gjorde rätt val! :-) Vi har lott i Skarpnäck. Du då? Jag med!!! Täppan, det borde ju vara samma! Vad kul!
Tuvalina
06-05-2009, 12:08
Vad kul! Det är inte samma, och inte jättenära varandra (Skarpnäcks fritidsträdgårdar heter vår), men helt klart cykelavstånd för en lottfika!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|