Huggorm
Har stött på ett träd jag inte känner igen. Löven har en märkligt grön färg som jag inte sett någon annanstans. Det finns några stycken exemplar på platsen, dom växer alldeles intill havet. En är 4-5m hög, dom andra liksom den på bilden buskar i bergskanten. De påminner mest av allt om oxel, men löven saknar flikar och färgen stämmer ju inte heller. Växtsätt och grenstruktur är dock likt.

Har kollat lite på bilder av alla de märkliga och sällsynta sorbus som finns i vårt land, men ingenting liknar riktigt dessa träd? Ändå gissar jag att det är någon släkting till oxeln.

Jag är nästan säker på att jag sett samma sorts träd planterad vid en parkeringsplats, där är dom relativt småvuxna träd med tät krona och samma mintgröna färg.

Jämför färgen med klibbalen intill, skillnaden är slående

Aqvakul
Men visst är det någon slags oxel, kanske en lokal mutation...
Azur
Det finns flera arter oxel i sverige, och några har rundade blad, t.ex. Sorbus aria och Sorbus rupicola, och jag vet inte exakt hur man ser skillnad på dem, men en oxel är det allt.

Fast marmoreringen på de där bladen ser ut som virusangrepp.
Huggorm
Jo, jag har kollat upp de olika sorternas oxel, men det är ingen som verkar stämma perfekt. Om sobus aria läser jag tex. att "Vitoxel karaktäriseras av sina enkla, ganska breda blad som är bredast vid mitten och har mörk ovansida och vit undersida." Det får ju vara ganska kraftiga virusangrepp om man skulle kunna säga att mitt träds bladöversida är mörk. Om den mintgröna färgen vore normal för årstiden borde det ha stått någonstans? Dessutom är samtliga löv på samtliga träd i exakt den färgen.
Sorbus rupicola blir max 4m högt och normalt lägre, så det stämmer också dåligt. Moderträdet här är minst 4m och ser ut att kunna sträcka mer på sig om det krävdes.

En intressant detalj är ju att det finns en massa småplantor, hybrider brukar ju ofta vara sterila eller återgå till något av moderträdens egenskaper

Azur
Våra oxlar har inte kommit riktigt lika långt, men jag tog en titt. Om det är samma art som dina vet jag inte, men de outvecklade löven är mintgröna pga både över- och undersida är täckta med vita hår.

[attachment=34219:oxel1.jpg]
[attachment=34220:oxel2.jpg]
[attachment=34221:oxel3.jpg]

Senare till sommaren vet jag att de oxlarna här får mörkgröna blad med silverfärgad, luden, undersida, dvs detta bör vara Vitoxel.
Huggorm
Okej, då är nog mina också vitoxel. Kanske just dom löven jag fotograferade var på väg att skifta från mintgrön till mörgrön, och därav dess märkliga färg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon