Full version: Timjan & Pepparmynta
emelie_s
Jag och min sambo har nyss köpt hus med ett tillhörande litet kryddland. Där finns två stycken rejäla Timjansplantor som ser ganska risiga ut. Kan man klippa ner timjan rejält och hoppas på att den ser bättre ut när den kommer nu eller är det plantera ny som gäller?

Jag har även en pepparmynta som verkar försöka rymma, sticklingarna man drar upp, kan man plantera om dom ihop med moderplantan? Hur planterar man den, den har ju nästan inga rötter att stoppa ner.
noora
Du kan klippa ner timjanen ganska kraftigt, men kanske inte så långt att det bara blir grova "stammar" kvar. Om det fortfarande ser risigt ut kan du köpa nya plantor, timjan blir gärna risig efter några år.

Du kan sätta sticklingarna från pepparmyntan i vatten ett tag så utvecklar dom rötter. Annars kan du försöka gräva upp dem med så mycket rot du bara kan smile.gif Myntor rymmer flitigt, så jag skulle rekommendera att du planterar den i en stor kruka i stället om du inte tycker att det är jätteroligt att rensa mynta hela sommaren wink.gif
octachoron
Jag planterade om min pepparmynta i veckan, satte den på ett ställe där den kan växa så mycket som den vill utan att ta över andra plantors utrymme. I min naivitet trodde jag att jag manuellt kunde hindra den från att ta över ros/kryddrabatten:-)
Vid omplanteringen såg jag att rotsystemet såg ut som ett "U". Den skjuter upp nya skott en dm utanför moderplantan, fantastiskt!
carin1964
Hej,

Vad använder man pepparmynta till? Köper man plantor eller frön?

/Carin
noora
Pepparmynta används i första hand till te, men det kan användas till mycket annat också. Pepparmynta ska köpas som plantor eftersom det är en hybrid. Om man drar upp den från frö är det inte säkert att den blir lika god. En planta räcker dessutom mer än väl för normal konsumtion (speciellt efter ett par år om man låter den sprida sig), så det finns ingen anledning att börja dutta med frö smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon