|
gavagai
05-05-2009, 14:13
Här kommer resten av de bilder jag skulle vilja ha hjälp med att artbestämma, om någon har tid och lust. (Första tråden med bilder finns här: http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...amp;p=1018987.) Vi har just skaffat en odlingslott full av ogräs, och undrar lite vad som kan gömma sig där. Jättetack för all hjälp!  7. Det här trodde jag först var sallad, men det smakar surt!  8. Okänd tuva med stora blad.  9. Ha ha! Den här kan jag artbestämma själv. Hon kollade jordkvaliteten. "Gott gott" blev omdömet.  10. Långa stänglar. Kan man se vad det är tro?  11. Liten tuva med rundade blad.  12. Och så till sist den här tuvan. Tack till alla hjälpsamma på den här sidan!
Katten maja
05-05-2009, 14:18
Vilken sötnos jag är också "född i kolonin" hatade kollo i tonåren sen blev jag kolonist själv  Men tyvärr vet jag inte vad de andra är för något
Nej, här vågar jag inte gissa, men instämmer i att nr 9 är av arten "sötnos", absolut inget ogräs utan snarare helt unik i sitt exemplar
smuleborg
05-05-2009, 17:57
8.Viva? 12 känns bekant, men det finns för många snarlika. Jag skulle i alla fall vänta med och rensa bort, det här, eller något av det här, kan vara något som är väl värt att bevara. Hör till historien också.
Gunilla T
05-05-2009, 18:08
Nr. 12 är tovsippa - Anemone sylvestris
Aqvakul
05-05-2009, 18:09
8. Vallört? (inversiv!)
smuleborg
05-05-2009, 18:22
CITAT (Aqvakul @ 05-05-2009, 19:09)  8. Vallört? (inversiv!) Va, är det vallört. Oj.
smuleborg
05-05-2009, 18:30
CITAT (Gunilla T @ 05-05-2009, 19:08)  Nr. 12 är tovsippa - Anemone sylvestris Nu ser jag knoppen, hade inte kunnat gissa rätt ändå. Rar, men har väl lätt att sprida sig, ta över? Passar kanske inte i rabatt (tillsammans med "känsliga" sorter)? Skulle själv vilja ha.
7. Definitivt inte sallat, sallat är inte flerårigt  Jag är inte säker på vad det är, men det liknar sådant som jag brukar rensa bort som ogräs. 11. Svalört?
Aqvakul
05-05-2009, 18:50
7. skräppa?? 10. lupin? 11. hasselört???
gavagai
05-05-2009, 20:54
Tack så hemskt mycket alla! Fortfarande lite oklart, så gissa gärna flera!
7) Växten är en rejäl planta, ser ut som ogräs men samtidigt så påminner den mig lite om mangold, men det är säkert helt fel. 8) Vallört tycker jag det ser ut som 9) Sådana där små kallar vi för rose buds här 10) Trädgårdsiris, stänglarna är jättesnygga i buketter 11) Ormöga och mitt i tycker jag se mig lite stormhattsblad 12) det låter jag gärna vara osagt men det kan nog vara en A. sylvestris, som GunillaT skrev, men jag tycker den växer alldeles för kompakt för det
Nr. 11 TROR jag är kaukasisk förgätmigej
[attachment=34254:v_rblomm...sk_f_rg..JPG]
Aqvakul
05-05-2009, 21:33
CITAT (zissi @ 05-05-2009, 22:11)  Nr. 11 TROR jag är kaukasisk förgätmigej
[attachment=34254:v_rblomm...sk_f_rg..JPG] BINGO!
den första ser nästan ut som en pepparrot men bladen känns fel. en ängssyra?
måste dock säga att jag älskar dina två trådar för mycket av det du hittat har jag också hittat i mina och förutom daggkåpan och irisen har jag inte vetat vad något är. nu vet jag att jag gjorde rätt i att spara vad som visade sig vara lupiner och en nästan uttröttad timjan.
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2009, 13:14
7. ÄR mangold, mangold är 2-årig första året blir den en bladrosett andra året blommar den därför brukar man så nytt varje +alla mangoldsorter övervintrar ej, och den övervintrar ej i hela landet. Jag tycker det är ganska likt spetsmangold för den verkar ha tunnare bladstjälkar.
Här har Du titeln på en bok som rek. av trädgårdsmästare.
Ogräs - känn igen och ta bort av Gunnel Ginsburg Förlag: Prisma (2009)
Eva 33c
07-05-2009, 15:59
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 07-05-2009, 14:14)  7. ÄR mangold, mangold är 2-årig första året blir den en bladrosett andra året blommar den därför brukar man så nytt varje +alla mangoldsorter övervintrar ej, och den övervintrar ej i hela landet. Jag tycker det är ganska likt spetsmangold för den verkar ha tunnare bladstjälkar. Men smakar mangold surt? Jag tror att det kan vara en syra, samma sak som skräppa som någon redan föreslagit. Det finns flera arter, ängssyran rumex acteosa är kanske vanligast?
magdalena81
07-05-2009, 21:20
Den första bilden (nr 7 )är garanterat ängssyra!
nr 10 Trädgårdsiris.
gavagai
08-05-2009, 07:15
Tack för alla svar! Jag har försökt spara en del av det, men eftersom allt växer i en salig blandning och vi ska försöka få lite struktur på lotten, så har jag flyttat det jag sparat. Återstår att se hur bra det klarar sig, men om det gör det så återkommer jag nog med bilder igen senare.
Nummer 10, som tycks vara en iris, spar jag gärna, men jag undrar lite hur jag ska hantera den. Den kan få stå kvar där den är, om det är bra, men marken där den står är ju också täckt av massor av ogräs: maskrosor, olika gräs m.m. Kan jag rensa bort det på något bra vis, tror ni, utan att samtidigt skada irisen? och ska jag klippa ner de där vissnade stjälkarna eller hur gör jag bäst för att kunna få upp nya?
Såpnejlika08.jpg 6. Såpnejlika KaukasiskValort08.jpg 8 . Valört Strandiris.jpg 10. StrandIris Så här ser de ut hos mig...
Första bilden är tycker jag är en flox Andra bilden är vallört men inte kaukasiskt vallört, ser mer ut som den som är ganska så vanlig, men inte mindre ful för det (eller mindre invasiv). Kaukasisk vallört ser ut så härTredje bilden är en strandiris
7. Ängssyra. Får senare stänglar med rosalila "blomkolvar" 8. Fingerborgsblomma? 10. Iris av den smalbladiga sorten typ sibirica el strandiris 11. förgätmigej? Finns många sorter. När blommorna slår ut tar man ej miste. 12. kan jag ej alls.
Man kan ta bort de torra frö-stänglarna hos irisen. Man kan ta bort stänglarna direkt efter blomningen också om man vill. Mkt lättskött växt. Utomordentligt vacker dessutom.
gavagai
09-05-2009, 10:15
CITAT (buffy @ 09-05-2009, 10:34)  7. Ängssyra. Får senare stänglar med rosalila "blomkolvar" 8. Fingerborgsblomma? 10. Iris av den smalbladiga sorten typ sibirica el strandiris 11. förgätmigej? Finns många sorter. När blommorna slår ut tar man ej miste. 12. kan jag ej alls. Man kan ta bort de torra frö-stänglarna hos irisen. Man kan ta bort stänglarna direkt efter blomningen också om man vill. Mkt lättskött växt. Utomordentligt vacker dessutom. Ja, men eftersom det är så mycket ogräs runt omkring och helt kompakt med rötter i marken tänker jag att jag måste göra mer än så, försöka gräva upp runtom hela på något vis, helst utan att skada irisen som växer mitt i allt ogräs...
Eva 33c
09-05-2009, 20:23
Strandirisen brukar vara en tålig växt. Du kan säkert gräva upp hela klumpen och sen rensa rabatten från ogräs och så plantera tillbaka den. Kanske kan du passa på att dela klumpen (det beror på hu stor den är) och få mer än en planta när du liks håller på.
Fågelvägen
10-05-2009, 21:43
Jag tror din iris är en Iris sibirica. Du kan lugnt klippa av fröstänglarna nere vid marken nu. Jag brukar lämna kvar dem över vintern eftersom de är så vackra. Här finns en artikel om olika irisar. Några råd: Om din iris har stått länge på samma plats skulle den må gott av att delas, samtidigt som du rensar bort ogräset och lägger till kompostjord eller lite kogödsel på påse. Rötterna är antagligen V-formade och du kan dra i sär delarna så du får 2 plantor av varje rot. Gödsla inte mycket, då blir det bara blad och lite blommor. Och plantera inte irisen djupare än den står nu. Lycka till med fynden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|