Sofia87
Jag har för några veckor sedan sått luktärter och tagetes för att senare sätta ut dem på balkongen. Luktärterna har jag sått i krukor av tidningspapper och de största är nu ca 10 cm. Jag har läst att det kan vara bra att toppa dem, men kan någon förklara hur detta ska göras?

Tagetes plantorna är nu ca 3-4 cm höga och jag har även hört att det kan vara bra att toppa dem för att få lite buskigare plantor. Hur ska detta göras?

Tack på förhand för tips!
anne s
Jag brukar toppa mina precis över ett bladpar. Sen sätter tar jag bort några blad på toppen som jag klippt bort och sätter i vatten. Väldigt fort får den nya rötter. Den är bara att sätta i jord och på så sätt har man fått en planta till!
Sofia87
Alltså ska man bara knipsa av just ovanför ett bladpar?
ingrids
Det du behöver tänka på är att växten oftast grenar sig säkrast precis under knipset, vissa växter kan i och för sig grena sig på flera ställen nedanför. Så om du knipsar av högt upp kan växten riskera att bara grena sig högt upp och se konstig ut nertill. Om du vill ta stickling brukar den behöva vara 2-3 bladpar lång.
hallonrosa
Varför är det bra att toppa luktärt?
freya
Bara för att få dem att förgrena sig helt enkelt. Fler stänglar som det blir blommor på som då ger mer frö som i sin tur ger mer blommor nästa säsong, och ett vackrare växtsätt. De flesta växter blir ju toppade på sin naturliga växtplats av de vilda djurlivet, när vi odlar dem får vi göra det jobbet själva.
reggae
Läste nyligen att man ska toppa luktärter vid tredje bladparet och sedan sätta den avknipsade delen i jord som en vanlig stickling. Jag har inte provat att göra nya sticklingar - det blir ju så många i så fall och jag har bara en balkong. Sedan ska man plocka blommorna (och fylla en vas) så kommer det nya. Gör man inte det slöar växten till. Den behöver ju inte sätta nya blommor, när det blir fröer av de gamla.
När det gäller tagetes tar jag bort den första pyttelilla knoppen så fort jag kan, så att plantan inte behöver ödsla kraft på att utveckla en blomma. Samma sak gäller pelargoner och violer. (maylo)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon