eugenia
Hej
Jag köpte några fruktträd på nätet, barrotade med lite mull kring rötterna första veckan i april. Det var ju lite i senaste laget för barrotat, för några hade börjat bli gröna. Ett av mina träd ser inte bra ut. Det är alltså ettårigt, ett sk spö, ca 110 cm högt. På övre halvan av trädet har knopparna vissnat. På nederdelen hoppas jag att vilande knoppar ska kunna rädda trädet. Kan jag göra något, t ex kapa av överdelen av stammen eller stressar jag trädet ännu mer då? Är det någon som vet? (Zon 1)
Piccante
Trädet får väl fram för allt en konstig form om du klipper det rakt av? Jag skulle nog avvakta. Trädet behöver inte må dåligt bara för att knopparna torkar in.
eugenia
Du har nog rätt. Jag får avvakta. Jag vill bara göra något, men kommer inte på något dunno.gif
KURT
Vattna, vattna, vattna.
Åsa, mälardalen zon 2
+Det borde gå bra att klippa bort det som torkat in i toppen man brukar ju kapa äppelspön på våren (äppelspön är bara en rak pinne man kapar dem där man vill att kronan ska börja, så nej trädet får inte en konstig form).

+vattna, vattna, vattna
Cilla
Jag tycker inte att beskärning av dött gjort någon skillnad på de spön jag haft, där vissa haft skador eller torkat in. Jag brukar numera vänta till efter midsommar för att se var träden själva väljer att skjuta nya skott från en intorkning i topparna. Sedan skär jag in ovanför detta. Men man kan ta bort det innan också.

Om trädet klarar denna säsong så klarar den att skapa en ny bra topp som kommer att göra en omärklig liten böj från stammen, som inte syns alls efter några år. I enstaka fall kan man behöva räta upp en ny topp, men inte på så unga träd som ett spö. Och sedan när trädet satt fart så ska ju grenarna längst ned bort - om du vill kunna sitta och gå under trädet.

Det är det vanligaste felet med uppbyggnadsbeskärningen i våra trädgårdar - att man fokuserar på att skära in alla grentoppar och toppen men att stamgrenar långt ned får sitta kvar till dess de är grova och därmed skapar stora stamsnitt när man sågar av dem.

Och sedan vattna hela säsongen och håll jordområdet kring trädet luckrat och fritt från gräs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon