Full version: SPIERA!
lislena
Förra året köpte jag en Spiera som jag planterade och den blommade och var så fin men inte så stor. Den har fått en massa nya blad nu och ser ganska så fin ut. Jo det jag undrar över är....kan jag klippa bort dom torra topparna där blommorna blommade förra året? Kan jag ta fröer av en spiera? confused.gif
Eva 33c
Det finns många sorters spireor. Vet du vad din heter? Blommade den med vita blommor i utdragna" klasar" (typ brudspirea) eller kanske vita blommor lite mer i bukett (som björkspirean bla) eller kanske med rosa blommor (som rosenspirean)? Alla klarar sig för det mesta utan att man gör någonting, de nya bladen kommer snart att täcka över fjolårets vissna blomställningar.
Visst kan spireor förökas med frön, rosen spirean brukar självså sig rätt mycket. Men fröerna är ofta väldigt små, kan vara svåra att samla in, och det går fortare att föröka buskar med sticklingar. Men jag har köpt spireafrön av lite andra arter än våra vanliga för det är roligt att så buskar och träd.
lislena
CITAT (Eva 33c @ 05-05-2009, 21:37) *
Det finns många sorters spireor. Vet du vad din heter? Blommade den med vita blommor i utdragna" klasar" (typ brudspirea) eller kanske vita blommor lite mer i bukett (som björkspirean bla) eller kanske med rosa blommor (som rosenspirean)? Alla klarar sig för det mesta utan att man gör någonting, de nya bladen kommer snart att täcka över fjolårets vissna blomställningar.
Visst kan spireor förökas med frön, rosen spirean brukar självså sig rätt mycket. Men fröerna är ofta väldigt små, kan vara svåra att samla in, och det går fortare att föröka buskar med sticklingar. Men jag har köpt spireafrön av lite andra arter än våra vanliga för det är roligt att så buskar och träd.

Hej!
Jag glömde skriva att det är en rosen spirea.. slap.gif jag låter den vara så länge... thanks.gif för hjälpen!
Eva 33c
Rosenspirean kan man klippa ner helt (till 10-20cm höjd) varje vår om man vill. Den blommar på årsskotten och får ofta större blommor då. Å andra sidan blir busken högra och omfångsrikare med fler blommor om den växer fritt. Mina klipper jag vissa år och andra inte.
lislena
CITAT (Eva 33c @ 06-05-2009, 09:06) *
Rosenspirean kan man klippa ner helt (till 10-20cm höjd) varje vår om man vill. Den blommar på årsskotten och får ofta större blommor då. Å andra sidan blir busken högra och omfångsrikare med fler blommor om den växer fritt. Mina klipper jag vissa år och andra inte.

Okey vad bra. Då ska jag klippa ner den nästa vår. Jag planterade den här spierean förra sommaren, den hann inte växa sig så stor då. Men till nästa vår så tar jag och klipper ner den en bit...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon